- Розвиток життєстійкості старшокласників засобами профорієнтації
Лектори:
Ткачук І., кандидат педагогічних наук, в. о. ученого секретаря Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України,
Охріменко З., кандидат педагогічних наук, завідувачка лабораторії виховання готовності до ринку праці Інституту проблем виховання НАПН України.
Дата проведення: 25.10.2023, 1.11.2023 р.
Кількість учасників: 12
Розглянуті питання:
1.Важливість профорієнтаційного супроводу в постковідний період війни
2. Засоби профорієнтації як інструмент активізації особистісного потенціалу старшокласників
3. Психотерапевтичний ефект профорієнтації
4. Технології активізації кар’єрного самовизначення старшокласників
Рекомендована література
- Охріменко, З., Ткачук, І. (2023). Кар’єрне становлення здобувачів освіти: сучасні профорієнтаційні технології і інструменти. Людинознавчі студії. Серія «Педагогіка». № 16(48), 176–188, URL: http://surl.li/mlzht
- Ткачук І. І. Психолого-педагогічний супровід особистісного і професійного самовизначення старшокласників, що опинилися у складних життєвих обставинах внаслідок військових конфліктів/наук. ред. В. Г. Панок. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2018. 78 с. URL : https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/713141
- Охріменко З.В. Профорієнтація як необхідна умова ефективного відновлення України в умовах воєнного і повоєнного стану. Модернізація педагогічної освіти у глобальному вимірі безпеки соціально-турбулентного світу: зб. мат. міжнародного форуму / за заг. ред. академіка В.П. Андрущенка. Київ: Вид-во УДУ їм. М. Драгоманова, 2023. С. 414-416URL : https://doi.org/10.31392/conf.UDU.2023.16.02
- Професійна орієнтація в сучасній школі: кращі методичні розробки практичних психологів і соціальних педагогів малокомплектних загальноосвітніх навчальних закладів, навчально-виховних об’єднань, навчально-виховних комплексів : методичні рекомендації / авт. кол. за наук. ред. І. І. Ткачук. К. : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. – 115 с. URL : http://surl.li/aeomf
- Подолання наслідків пандемії COVID-19 у закладі освіти: навчально-методичний посібник / авт. кол: В. Г. Панок, І. І. Ткачук, Д. Д. Романовська, Р. А. Мороз, Т. Б. Гніда, В. М. Горленко, Н. В. Сосновенко; за наук. ред. В. Г. Панка. Київ : ДІА, 2021. 224 с. ISBN 978-617-7785-40-7 URL : http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729074
2. Групова кейсова супервізія за методом Ханса/Лансена для практичних психологів системи освіти
Лектор: Мороз Р.А.
Дати проведення: 9 жовтня 202 р., 16 жовтня 2023 р., 23 жовтня 2023 р.
Кількість учасників: 28 учасників з Миколаївської, Львівської, Херсонської, Полтавської, Черкаської, Волинської, Тернопільської, Закарпатської, Хмельницької, Вінницької, Київської областей.
Розглянуті питання:
- оптимізація взаємодії між практичним психологом та класними керівниками, заступником директора з виховної роботи;
- підвищення рівня культури звернень батьків до психолога за психологічною допомого, психосоціальним супроводом здобувачів освіти;
- профілактика вікарної травми, професійного вигорання практичного психолога внаслідок роботи з важкими травматичними переживаннями дітей та підлітків.
Рекомендована література:
- Волкова О. П. Психологічна супервізія : навч. посіб. Київ : Академія, 2019.
- Гончарова-Чагор А. О. Інтервізія та супервізія як форми методичного супроводу професійного розвитку фахівців психологічної служби. URL: https://osvita.cv.ua/interviziya-ta-superviziya-yak-formy-metodychnogosuprovodu-profesijnogo-rozvytku-fahivtsiv-psyhologichnoyi-sluzhby/ (дата звернення 11.11.2023).
- .Інтервізія для психологів : простий та корисний посібник / упоряд. О. Павлишина, Т. Руденко. Київ, 2019. 28 с.
- Максименко С. Д. Психологічна супервізія : навч. посіб. Київ : Кондор, 2020.
- Мороз Р.А. Клінічна супервізія та інтервізія психологів під час воєнних дій в Україні. DOI: https://doi.org/10.30525/978-9934-26-312-5-5.
- Мороз Р. А. Супервізійні та балінтовські групи як засіб емоційного відреагування педагогічних працівників в період COVID-19. Теоретичні та практичні аспекти розвитку сучасної педагогіки та психології : збірник тез наукових робіт учасників міжнародної науково-практичної конференції (м. Львів, 25–26 червня 2021 року). Львів: ГО «Львівська педагогічна спільнота», 2021. 96 с. С. 28–32.
- Мороз Р. А. Супервізія як засіб професійної підтримки та підвищення професійної кваліфікації військового психолога. Філософсько-соціологічні та психолого-педагогічні проблеми підготовки особистості до виконання завдань в особливих умовах International scientific conference 26 (Київ, 7 червня 2018 р.) / Міністерство оборони України, Національний університет оборони України імені Івана Черняховського. К. : НУОУ, 2018. 277 с. С. 152–154.
- Bernard J. M., Goodyear R. K. 1992. Fundamentals of clinical supervision. Boston : Allyn&Bakon.
- Carl D. Glickman, Stephen P. Gordon, Jovita M. Ross-Gordon. 2013. SuperVision and Instructional Leadership: A Developmental Approach, Allyn & Bacon Educational Leadership, Pearson.
- Haans, T., Lansen, J., Brummelhuis, H. 2007. Clinical Supervision and Culture: a Challenge in the Treatment of Persons Traumatized by Persecution and Violence. In: Drožđek, B., Wilson, J. P. Voices of Trauma. Springer, Boston, MA. https://doi.org/10.1007/978-0-387-69797-0_16
- Lansen, J., & Haans, T. (2004). Clinical Supervision for Trauma Therapists. In J. P. Wilson & B. Drožðek, Broken spirits: The treatment of traumatized asylum seekers, refugees, war and torture victims (pp. 317–353). Brunner-Routledge.Ппп
- Powell D.J. Clinical supervision. A ten years perspectives. The clinical supervisor. 1989. Vol. 7 (2/3). P. 139–147.
3. Психологічне значення прову вдячності для підтримки ментального здоров’я особистості в постковійдний період
Лектор: Предко В.
Дата проведення:12.10.2023 (четвер), час 14.00-15.00
Кількість учасників: 7
Розглянуті питання:
• Особливості ментального здоров’я особистості в постковідний період.
• Психологічне підґрунтя феномену вдячності.
• Практичні аспекти застосування психологічних технік вдячності.
Рекомендована література
- Бірон Б. В., Портянкіна К. О. Вплив вдячності на переживання творчою особистістю
- стресових подій. Теоретичні і прикладні проблеми психології. 2017. № 2. С. 26-36.
- Корчакова Н. В. Стратегія вдячності як елемент просоціальної поведінки. Психологія: реальність і перспективи. 2013. № 2. С. 90-95.
- Предко В.В. Формування фрустраційної толерантності задля зміцнення життєстійкості старшокласників у діяльності працівників психологічної служби.: методичні рекомендації. Київ: Ніка-Цент ; ДІА , 2022. 108 с.
- Froh J. J. et al. Nice thinking! An educational intervention that teaches children to think gratefully // School Psychology Review. 2014. Vol. 43. №. 2. P. 132-152. https://doi.org/10.1080/02796015.2014.12087440
4. Назва студії:Способи гармонізації внутрішнього локусу контролю для зміцнення психічного здоров’я
Лектор:Предко В.
Дата проведення: 26.10.2023 (четвер), час 14.00-15.00
Кількість учасників:12
Розглянуті питання:
• Особливості прояву зовнішнього та внутрішнього локусу контролю особистості
• Психологічне значення внутрішнього локусу контролю для психічного здоров’я
• Психологічні техніки гармонізації внутрішнього та зовнішнього локусу контролю.
Рекомендована література
- Шестопалова Т.В. Психологічна підтримка дітей та підлітків у воєнний період. Педагогічний вісник. 2023. №1. С. 62-65. URL: https://znayshov.com/FR/19631/1_2023-64-67.pdf
- Miller K. E., Jordans M. J. D. Determinants of children’s mental health in war-torn settings: Translating research into action //Current psychiatry reports. 2016. Vol. 18. №. 6. P. 58. https://doi.org/10.1007/s11920-016-0692-3
- Предко, В. Психологічні особливості взаємозв’язку життєстійкості та локусу контролю учасників освітнього процесу під час війни / В. Предко // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 12 : Психологічні науки : зб. наук. праць. / за наук. редакцією І. С. Булах. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. – Вип. 21 (66). – С. 70-77.
- Keith T. Z., Pottebaum S. M., Eberhart S. Effects of self-concept and locus of control on academic achievement: a large-sample path analysis. Journal of psychoeducational assessment. 1986. Vol. 4, no. 1. P. 61–72. URL: https://doi.org/10.1177/073428298600400107.
- Carden R., Bryant C., Moss R. Locus of control, test anxiety, academic procrastination, and achievement among college students. Psychological reports. 2004. Vol. 95, no. 2. P. 581–582. URL: https://doi.org/10.2466/pr0.95.2.581-582.
“Самодопомога та відновлення ресурсного стану педагогів в постковідний період війни“
Лектор: Романовська Д.
Дата проведення: 20.09.2023
Кількість учасників: 27
Розглянуті питання:Ознайомились з поняттями «самодопомога», «відновлення», «ресурси», «активи». Опрацювали 3 практичні способи використання моделі внутрішньої стійкості BASIC PH. Визначили власні домінуючі канали відновлення за допомогою експрес-діагностики, опитувальника та за допомогою МАК «O.M.N.I.K». Ознайомились з алгоритмом проведення Травма Тейпінг Технікою (ТТТ), який фахівцям психологічної служби можна використовувати в роботі з педагогами.
Рекомендована література:
- Богданов С. О., Гірник А. М., Залеська О. В. та ін. Підготовка вчителів до розвитку життєстійкості/ стресостійкості у дітей освітніх навчальних закладах: навчально-методичний посібник. Київ: Університетське видавництво ПУЛЬСАРИ, 2017. 208 с.
- Бріер Джон, Кетрін Скотт. Основи травмофокусованої терапії. Львів: Свічадо, 2015. 448 с.
- Романовська. Д.Д., Ящук М.Г. Ефективні технології розвитку та відновлення стресостійкості/ життєстійкості у дітей та дорослих. Методичний посібник для практичних психологів, соціальних педагогів. Чернівці, 2018. 180 с.
- Романовська Д.Д., Швачій Р.А. Гармонізація психічного здоров’я, розвиток життєстійкості, стресостійкості учасників освітнього процесу: методичний комплекс для подолання наслідків пандемії COVID-19 працівниками психологічної служби в закладі освіти. Чернівці, 2020. 90 с.
- Mooli Lahad, Miki Doron, Publisher : Washington, D.C. : JOS Press, 2010.
“Розвитокнавичокемоційноїсаморегуляціїстаршокласниківвсистеміпостковідноїсоціально–психологічноїреабілітації“
Лектор: Романовська Д.
Дата проведення: 27.09.2023
Кількість учасників: 28
Розглянуті питання:Емоційна саморегуляція особистості: три рівні розвитку – несвідома; свідома; свідома смислова.
• Технологія розвитку емоційної саморегуляції учасників освітнього процесу: структура, методики, план реалізації.
• Технологія діагностики траєкторій емоційного реагування у стресових ситуаціях, експрес-дослідження домінуючого емоційно-почуттєвого стану (Помиткін Е.О.).
• Застосування технік саморегуляції, запропонованих у проекті «Скажи чесно, ти як?» для формування у старшокласників культури піклування про ментальне здоров’я.
Рекомендована література:
- Бекіньова Л.Б. Теоретичні підходи до проблеми емоційної саморегуляції особистості. URL: http://distance.dnu.dp.ua/ukr/conference/2015/osvitniy_dosvid/Bekinova.pdf (дата звернення: 20.09.2023).
- Психологія і педагогіка у протидії пандемії COVID-19: Інтернет-посібник / за наук. ред. В.Г. Кременя; [координатор інтернет-посібника В.В. Рибалка; колектив авторів]. Київ: ТОВ «Юрка Любченка», 2020. 243 с.
- Романовська Д.Д., Швачій Р.А. Гармонізація психічного здоров’я, розвиток життєстійкості, стресостійкості учасників освітнього процесу: методичний комплекс для подолання наслідків пандемії COVID-19 працівниками психологічної служби в закладі освіти. Чернівці, 2020. 90 с.
- Романовська Д.Д. Розвиток емоційної саморегуляції як технологія збереження і зміцнення психічного здоров’я педагога. Науково-методичні основи психологічного супроводу діяльності вчителя в умовах реформування освіти (діагностика і корекція). Практичний посібник. / авт. кол.: В. Г. Панок, І. В. Марухина, В. В. Рибалка, В. М. Горленко, Д. Д. Романовська, В. В. Предко, С. К. Шандрук, М. В. Саврасов, Н. В. Сосновенко; за наук. ред. В. Панка. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи НАПН України, 2022. С. 69-104. URL: https://lib.iitta.gov.ua/733538/1/Nauk_metod_osnovy_psykhol_suprovodu_diialnosti_vchytelia_v_umovakh_reform_osvity_%28diahnostyka_korektsiia%29.pdf?fbclid=IwAR1u3EUWwRGtzA18qhop_slN2VHzusu-VI_KBUfIonxaDinacD_aP2t1zKo (дата звернення 20.00.2023)
Практичні заняття «Комунікаційна компетентність фахівця психологічної служби в умовах інтернет простору обумовлена постковідним періодом».
Лектор – Каменщук Тетяна Дмитрівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник лабораторії психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи, ORCID: 0000-0002-6231-8749, e-mail: ktania3007@gmail.com
Дата проведення: 14 вересня, 18 вересня, 21 вересня, 25 вересня, 28 вересня
Кількість учасників: 30 працівників психологічної служби та педагогічні працівники.
Під час заходу були розглянуті такі питання:
- ознайомлення фахівців психологічної служби з нормативною базою,
- формування навички позитивного спілкування;
- розширення кола знань про комунікаційну компетентність в інтернет просторі у фокусі уваги на формах роботи в умовах воєнного стану;
Рекомендована література:
Каменщук Т.Д. Зовнішні чинники та психологічні зміни дорослої особистості в постковідний період. Інноваційна педагогіка. Соціальна педагогіка. Випуск 62. Том 2. 2023. С.127-130. УДК 37.032. DOI https://doi.org/10.32782/2663- 6085/2023/62.2.24 http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/62/part_2/24.pdf
- Подолання наслідків пандемії COVID 19 у закладі освіти: навчально-методичний посібник / авт. кол. В. Г. Панок, І. І. Ткачук, Д. Д. Романовська, Р. А. Мороз, Т. Б. Гніда, В.М. Горленко, Н. В. Сосновенко; за наук. ред. В.Г.Панка. Київ : ДІА, 2021. 224 с.
- Панок В.Г. Проблеми розвитку особистості з точки зору психологічної практики. Актуальні проблеми психології розвитку особистості : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (12-15 травня 2023 року). – Київ : Український державний університет імені Михайла Драгоманова, 2023. – 133 с. С.88-91.
- Панок В.Г. Постковід: методологія психологічного дослідження. The 25th International scientific and practical conference “Theoretical foundations of scientists and modern opinions regarding the implementation of modern trends” (June 27 – 30, 2023) San Francisco, USA. International Science Group. 2023. 498 p.P.388-390.
- Максименко С. Д. Соціальні та природні екстремальні виклики – психологічний захист населення Психологія і педагогіка у протидії пандемії COVID-19: Інтернет-посібник / за наук. ред. В.Г. Кременя ; [координатор інтернет-посібника В.В. Рибалка ; колектив авторів]. Київ : ТОВ «Юрка Любченка», 2020. 243 с. C.89-100.
Інтервізійні зустрічі «Особливості реалізації психологічної підтримки молоді в закладах професійної освіти в постковідний період».
Лектор – Каменщук Тетяна Дмитрівна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник лабораторії психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи, ORCID: 0000-0002-6231-8749, e-mail: ktania3007@gmail.com
Дата проведення: 2 жовтня, 5 жовтня, 9 жовтня, 12 жовтня, 16 жовтня.
Кількість учасників: 22 працівники психологічної служби та педагогічні працівники.
Під час заходу були розглянуті такі питання:
- побудова командної співпраці та шляхи підсилення мотивація в роботі педагогічного працівника та в навчанні молоді;
- пріоритетні напрямки роботи практичного психолога;
- ефективні методи та прийоми роботи.
Рекомендована література:
- Подолання наслідків пандемії COVID 19 у закладі освіти: навчально-методичний посібник / авт. кол. В. Г. Панок, І. І. Ткачук, Д. Д. Романовська, Р. А. Мороз, Т. Б. Гніда, В.М. Горленко, Н. В. Сосновенко; за наук. ред. В.Г.Панка. Київ : ДІА, 2021. 224 с.
- Постанова КМУ «Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», від 23.06.2023 р. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-vidminu-na-vsii-terytorii-ukrainy-karantynu-vstanovlenoho-z-metoiu-zapobihannia-poshyrenniu-na-terytorii-ukrainy-hostroi-respiratornoi-khvoroby-i270623-651?fbclid=IwAR1ssZfCiz36tAZ0WUa7-5mps-yBR_wuBAH7jM3Xw8rRPrQOG50WbUMF9VM (дата звернення: 27.06.2023).
- Ткачишина О.Р. Психологічні аспекти проблеми ментального здоров’я. Актуальні проблеми психології розвитку особистості : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (12-15 травня 2023 року). – Київ : Український державний університет імені Михайла Драгоманова, 2023. С.88-91.
- Панок В.Г. Проблеми розвитку особистості з точки зору психологічної практики. Актуальні проблеми психології розвитку особистості : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (12-15 травня 2023 року). – Київ : Український державний університет імені Михайла Драгоманова, 2023. – 133 с. С.88-91. Електронне видання URL: https://enpuir.npu.edu.ua/bitstream/handle/123456789/41110/Aktualni%20problemy%20psykholohii%20rozvytku%20osobystosti.pdf?sequence=1&isAllowed=y (дата звернення: 27.07.2023).
- Каменщук Т.Д. Умови психологічного благополуччя студентської молоді з особливими освітніми потребами в закладі професійної освіти в умовах воєнного часу. Наукове видання. Інноваційна педагогіка. Випуск 56. Том І. 2023. С.212-215. URL: http://www.innovpedagogy.od.ua/archives/2023/56/part_1/44.pdf. (дата звернення: 27.07.2023).
Практичні заняття «Сучасні інструменти безпечної онлайн комунікації в професійній діяльності практичного психолога».
Лектор – Каменщук Тетяна, кандидат педагогічних наук, старший науковий співробітник лабораторії психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами, Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи, ORCID: 0000-0002-6231-8749, e-mail: ktania3007@gmail.com
Дата проведення: 19 жовтня, 23 жовтня, 26 жовтня, 30 жовтня, 2 листопада.
Кількість учасників: 42 працівників психологічної служби та педагогічних працівники.
Під час заходу були розглянуті такі питання:
- розвиток вміння комунікації та вміння формувати Я-повідомлення;
- розвиток вміння вільно висловлюватися;
- формування інформаційно-комунікаційних технологій.
Рекомендована література:
- Рамка компетентностей для культури демократії. Том 1. Контекст, концепції та модель. Видавництво Ради Європи, F-67075 Strasbourg Cedex http://book.coe.int. ISBN 978-92-871-8573-0 (Рада Європи). URL: https://book.coe.int/en/human-rights-democratic-citizenship-and-interculturalism/7736-competencies-for-democratic-culture-living-together-as-equals-in-culturally-diverse-democratic-societies.html (дата звернення: 27.07.2023).
- Каменщук Т.Д. Психологічне благополуччя як індикатор позитивного функціонування особистості. Грааль науки : за матеріалами III Міжнародної науково-практичної конференції «Scientific researches and methods of their carrying out: world experience and domestic realities», 27 травня 2022 року, ГО «Європейська наукова платформа» (Вінниця, Україна), ТОВ «International Centre Corporative Management» (Відень, Австрія). 719 с. С. 561–564. URL: https://archive.journal-grail.science/index.php/2710-3056/article/view/255/254 DOI doi.org/10.36074/grail-of-science.27.05.2022.101 (дата звернення: 27.07.2023).
- Актуальні проблеми психології розвитку особистості : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції (12-15 травня 2023 року). – Київ : Український державний університет імені Михайла Драгоманова, 2023. – 133 с. [Електронне видання]. URL: https://doi.org/10.31392/UDU-MKPF-p2023 (дата звернення: 27.07.2023).
- Каменщук Т.Д. Психологічне благополуччя як індикатор позитивного функціонування особистості. Грааль науки : за матеріалами III Міжнародної науково-практичної конференції «Scientific researches and methods of their carrying out: world experience and domestic realities», 27 травня 2022 року, ГО «Європейська наукова платформа» (Вінниця, Україна), ТОВ «International Centre Corporative Management» (Відень, Австрія). 719 с. С. 561–564. URL: https://archive.journal-grail.science/index.php/2710-3056/article/view/255/254 DOI doi.org/10.36074/grail-of-science.27.05.2022.101 URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/732649 (українська мова) (0,21 авт.арк.). Наукометрічні бази – IndexCopernicus.
- Панок В.Г. Роль практичної психології і соціальної роботи у протидії пандемічній загрозі Вплив пандемії коронавірусу COVID-19 на права, свободи і безпеку людини в інформаційній сфері : Матеріали другої науково-практичної студ. конф. м.Київ, 18 листоп. 2020 р. р. / Упоряд. : В. М. Фурашев, С. Ю. Петряєв, О. А. Самчинська. – Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського», Вид-во «Політехніка», 2020. – 96 с.С.75-76.