Експериментальна діяльність

Експерименти всеукраїнського рівня

Формування гуманістичних відносин між учасниками освітнього процесу шляхом упровадження моделі «Мирна школа» на 2019-2022 роки

Терміни проведення: 2019 –2022 рр.

Номер і дата договору, з ким укладено договір: Наказ МОН України від 01.11.2019 р. №1368 «Про проведення експерименту Експеримент всеукраїнського рівня за темою «Формування гуманістичних відносин між учасниками освітнього процесу шляхом упровадження моделі «Мирна школа» на 2019-2022 роки».

База експерименту:

  1. Комунальний заклад «Криничанська середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 1» смт. Кринички Дніпропетровської області.
  2. Комунальний заклад Новоолександрівський навчально-виховний заклад «Спеціалізована загальноосвітня школа з поглибленим вивченням англійської мови – дошкільний навчальний заклад комбінованого типу» с. Новоолександрівка Дніпропетровської області.
  3. Заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів – ліцей ім. Владики Івана Хоми м. Хирів Львівської області.
  4. Львівська державна комунальна середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3 м. Львів.
  5. Одеський юридичний ліцей м. Одеса.
  6. Одеської області спеціалізована школа № 111 І-ІІІ ступенів м. Одеса.
  7. Комунальний заклад Мереф’янський ліцей імені Героя Радянського Союзу В.П.Мірошниченка м. Мерефа Харківської області.
  8. Комунальний заклад «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ступенів Зміївської райдержадміністрації Харківської області» с. Першотравневе Харківської області.
  9. Ніжинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 15 м. Ніжин Чернігівської області.
  10. Ріпкинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 2 смт. Ріпки Чернігівської області.

Пріоритетний напрям: Напрям 4. Педагогіка і психологія освітнього процесу.

Результати експериментальної роботи:

В експериментальних закладах створені «Шкільні команди лідерів» та «Шкільні служби порозуміння», які є основними суб’єктами реалізації моделі «Мирна школа».

Комплексно та систематично здійснювався методичний супровід «Шкільної команди лідерів» та «Шкільної служби порозуміння», який   включав on-line та off-line зустрічі, в ході яких учасники отримували консультації та супервізії для команд.

Підготовлено групи здобувачів освіти, вчителів, практичних психологів і соціальних педагогів, батьків, які володіють окремими методами і методиками формування гуманістичних стосунків у шкільному колективі.

Розроблено і запроваджено інструменти та механізми моніторингу якості й забезпечення сталості та життєздатності моделі «Мирна школа».

Підготовлено такі методичні матеріали впровадження моделі «Мирна школа»:

  • «Картки – інструменти Мирної школи» (автори А. Горова, Є. Коваль, М. Єлігулашвілі, Н. Сосновенко, О. Мельник, С. Крот, Т. Калениченко за ред.: Є. Коваль, В. Залевська) (рукопис);
  • «Зошит учасника тренінгу з Моделі «Мирна школа» (автори А. Горова, Р. Коваль, Т. Калениченко за ред.: А. Горова) (рукопис);
  • «Путівник з кращих практик чутливості до багатоманіття в «Мирній школі» (автори І. Ейгельсон Брунова-Калісецька, Т. Калениченко за ред. А. Горова, Н. Лунченко, Н. Сосновенко) за ред.: А. Горова) (рукопис);
  • «Зошит для супервізії команди шкільних лідерів за проєктом «Мирна школа». (автори А. Горова, Д. Белінська, Є. Коваль, Н. Лунченко, Т. Калениченко, О. Мельник, О. Мітьков, О. Копіна, Р. Коваль, С. Крот за заг. ред. В. Панка) (рукопис);
  • «Путівник з впровадження моделі «Мирна школа» в освітніх закладах» (автори А. Горова, Д. Белінська, Є. Коваль, Н. Лунченко, Т. Калениченко, О. Мельник, О. Мітьков, О. Копіна, Р. Коваль, С. Крот за заг. ред. В. Панка) (рукопис); – «Методичний посібник тренінгу з моделі «Мирна школа». (автори А. Горова, Т. Калениченко, Р. Коваль) (рукопис).

Психолого-педагогічний супровід формування соціально успішної особистості учня початкової школи

Терміни проведення: вересень 2018 – серпень 2023 рр.

Номер і дата договору, з ким укладено договір: наказ МОН України від 08.08.18 №887

База експерименту: Заклади загальної середньої освіти (ЗЗСО) міста Києва: № 304, № 31, № 3, № 256, НВК «Оболонь», ТОВ «Колегіум «Олімп».

Пріоритетний напрям: Напрям 18. Прикладна психологія. Професійна психологія. (Науково-психологічний супровід педагогічних інновацій в освіті.

Результати експериментальної роботи:

Розроблена і впроваджується Програма формування соціально успішної особистості молодшого школяра, яка включає три напрямки роботи:

  • Робота з вчителями початкових класів спрямована на ознайомлення з техніками побудови розвивального освітнього середовища, розвивальною місією інтерактивних методів навчання та усвідомлення взаємозв’язків між методом, формою роботи з учнями і відповідним завданням; правилами організації командної роботи в дитячому колективі; техніками створення завдань розвивального характеру.
  • Робота з батьками спрямована на розвиток умінь щодо побудови психологічно комфортного родинного середовища, у якому домінують у часі зорієнтовані на співпрацю взаємини між дорослим і дитиною. У  Було проведено зустрічі з батьками експериментальних ЗЗСО щодо ознайомлення з техніками збереження психічного здоров’я у родині, побудови безпечного родинного середовища під час війни.
  • Робота з учнями спрямована на розвиток поняттєвого і дивергентного мислення, емоційного і соціального інтелекту, інтелектуальних і творчих умінь, інтелектуалізованого мовлення, комунікативних умінь. З метою забезпечення зазначеного розвитку в освітній процес впроваджено курси: «Логічний калейдоскоп» у першому класі, «Логіка» у 2-4-х класах, система завдань, пов’язаних із змістом курсу «Логіка», яка впроваджується на уроках математики, української та англійської мов, літературного читання, природознавства у 2-4-х класах в експериментальних закладах.

Експерименти рівня підвідомчої установи НАПН України

Методичне забезпечення освітньої діяльності педагогічних кадрів в умовах інклюзивної освіти

Терміни проведення: 2018 – 2022 рр.

Номер і дата договору, з ким укладено договір: Договори укладений між УНМЦ практичної психології і соціальної роботи (директор В. Г. Панок) та директорами експериментальних закладів освіти

База експерименту:

  1. Дошкільний навчальний заклад № 801 м. Київ.
  2. Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр Івано-Франківської міської ради».
  3. Доманівський інклюзивно-ресурсний центр (ІРЦ).
  4. Комунальний спеціальний загальноосвітній навчально-реабілітаційний заклад «Дніпропетровський обласний методичний ресурсний центр» Дніпропетровської обласної ради.
  5. Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр Нікопольської міської ради» .
  6. Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр Фастівської міської ради» Київської .
  7. Навчально-методичний центр психологічної служби системи освіти Вінницької області.
  8. Інклюзивно-ресурсний центр № 1 Голосіївського району м. Києва .
  9. Комунальна установа «Клеванський інклюзивно-ресурсний центр» Клеванської селищної ради Рівненського району Рівненської області.
  10. Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр» Черкаської міської ради.
  11. Комунальною установою «Інклюзивно-ресурсний центр» Тернопільської районної ради Тернопільської області.
  12. Комунальна установа «Другий інклюзивно-ресурсний центр» Житомирської міської ради.
  13. Комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр» Терешківської сільської ради Полтавського району Полтавської області.

Пріоритетний напрям: Напрям 12. Теоретико-методологічні основи психолого-педагогічного та реабілітаційного супроводу осіб з особливим освітніми потребами.

Результати експериментальної роботи:

Розроблено та застосовується фахівцями інклюзивно-ресурсних центрів, закладів освіти, психологічної служби — учасниками експерименту такі інноваційні технології:

  • вивчення розвитку дитини молодшого дошкільного віку в технології навчально-діагностичного експерименту;
  • комплексна психолого-педагогічна оцінка розвитку дитини з гіперактивним розладом і дефіцитом уваги;
  • психолого-педагогічний супровід батьків, які виховують дітей з особливими освітніми потребами;
  • технологія діагностування особливих потреб дитини з порушеннями слуху;
  • формування соціальної компетентності з використанням просторової знаково-символічної системи знань у дітей з інтелектуальними порушеннями помірного ступеня;
  • комплексна оцінка мовленнєвого розвитку дитини з тяжкими порушеннями мовлення.

Створена програма підвищення кваліфікації педагогічних працівників для роботи у закладах освіти (за видом освітньої послуги «онлайн-навчання» (затверджена Вченою ради УНМЦ практичної психології і соціальної роботи Протокол № 6 від10.09.2020 року).

Розроблені інновації знайшли відображення у таких:

  • методичному посібнику Інноваційні технології в діяльності інклюзивно-ресурсного центру : метод. посіб. / авт. кол. за. ред. А.Г. Обухівської, Т.Д. Ілляшенко. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2019. 228 с. ISBN 978-617-7118-34-2 URL: https://lib.iitta.gov.ua/718625/1/IRC_razvorot.pdf
  • монографії Психолого-педагогічні засади технологій супроводу дітей з особливими освітніми потребами у процесі їх соціальної інтеграції : кол. монографія / авт. кол.: Т.В. Жук, Т.Д. Ілляшенко, Т.Д. Каменщук, А.Г. Обухівська, Г.В. Якимчук; наук. ред. А.Г. Обухівська, Т.Д. Ілляшенко. Київ : Ніка-Центр, 2020. 113 с. ISBN 978-966-521-755-8 URL : https://lib.iitta.gov.ua/723321
  • методичних рекомендаціях Організація корекційно-розвиткової роботи в умовах інклюзивно-ресурсного центру : методичні рекомендації / авт. кол. : Т.В. Жук, Т.Д. Ілляшенко, Т.Д. Каменщук, А.Г. Обухівська, Г.В. Якимчук; за ред. А.Г. Обухівської, Т.Д. Ілляшенко. Київ : Ніка-Центр, 2021. 94 с. ISBN 978-966-7067-45-8. URL: https://lib.iitta.gov.ua/729130

Науково-методичні основи психологічної підготовки вчителя до забезпечення освітнього процесу в умовах реалізації Концепції нової української школи

Терміни проведення: 06.2018-12.2022 рр.

Номер і дата договору, з ким укладено договір: Угода від 27.06.2018 р. про науково-методичне співробітництво УНМЦ практичної психології і соціальної роботи НАПН України та Рівненського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти

База експерименту: Рівненський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти

Пріоритетний напрям: Напрям 18. Прикладна психологія. Професійна й організаційна психологія.

Результати експериментальної роботи:

Розроблено діагностичний комплекс для вивчення психологічної  готовності вчителя до реалізації педагогічної діяльності в умовах реформування освіти, який складається з таких методик: модифікований «Тест двадцяти висловлювань» М. Куна і Т. Мак-Партленда (модифікація В. Острової); методика Дембо-Рубінштейн (модифікація А. Прихожан); опитувальник мотивів професійної діяльності (Т. Францева); опитувальник «Мотивація професійної діяльності» (К. Замфір); методика діагностики професійного вигорання В. Бойка; опитувальник «Диспозиційні стилі реагування на зміни» (Т. Базаров, М. Сичьова); опитувальник «Толерантність до невизначеності» (А. Фернхем, адаптація Т. Корнілової). Продіагностовано 123 педагогічних працівника закладів дошкільної освіти та загальної середньої освіти Дніпропетровської (10 осіб), Чернігівської (33 особи) та Сумської (80 осіб) областей.

На основі узагальнення експериментальних даних розроблені технології соціально-психологічного супроводу діяльності вчителя в умовах реформування освіти, які знайшли відображення у таких  виданнях:

Науково-методичні основи психологічного супроводу діяльності вчителя в умовах реформування освіти (діагностика і корекція): практичний посібник. / авт. кол.: В. Г. Панок, І. В. Марухина, В. В. Рибалка, В. М. Горленко, Д. Д. Романовська, В. В. Предко, С. К. Шандрук, М. В. Саврасов, Н. В. Сосновенко; за наук. ред. В. Панка. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи НАПН України, 2022. 192 с. ISBN 978-617-7118-36-6

URL:  https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/733538 Психологічний супровід формування демократичних засад та профілактики і розв’язання конфліктів у закладі освіти / авт. кол.: В. М. Горленко, І.В. Марухина, В.Г. Панок, В.В. Предко, В. В. Рибалка, Д. Д. Романовська, Н.В. Сосновенко; за заг. ред. В. Г. Панка. Київ : Ніка-Центр, 2021. 168 с. ISBN 978-966-7067-43-4. URL: http://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/729197

Психолого-педагогічний супровід формування психологічної безпеки учасників освітнього процесу закладу загальної середньої освіти в умовах війни і післявоєнного відновлення

Терміни проведення: 2023-2028 рр.

Номер і дата договору, з ким укладено договір: Договір про співпрацю та спільну діяльність з Комунальним вищим навчальним закладом «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради від 25 травня 2023 р.

База експерименту: Комунальний вищій навчальний заклад «Херсонська академія неперервної освіти» Херсонської обласної ради.

Пріоритетний напрям:

Результати експериментальної роботи:

Заплановано розроблення та експериментальна перевірка на базі Академії технологій підвищення компетентності педагогічних працівників з таких питань:

  • відновлення психоемоційного стану батьків після деокупації (методи та практики виховної роботи для класних керівників);
  • саморегуляція учасників освітнього процесу;
  • психологічна підтримка дітей у воєнний/післявоєнний час;
  • відновлення емоційного та психофізичного стану учнів: які пережили окупацію, які повернулись додому після евакуації, які знаходяться на ТОТ, які знаходяться за межами країни;
  • надання психологічної підтримки учнів (на ТОТ, ВПО) під час освітнього процесу. Впровадження психологічних розвантажень під час уроків (дистанційне навчання);
  • розпізнавання психоемоційних станів дітей/учнів та алгоритм впливу на ці стани. Посттравматичний синдром в учасників освітнього процесу;
  • відновлення соціальної згуртованості в громадах та спільнотах (взаємні звинувачення «виїхали/залишились», якщо є явища колаборації, почуття відторгнення після повернення з евакуації). Зміни у ціннісній сфері;
  • вторинна травматизація під час психолого-педагогічної підтримки. «Травма свідка»;
  • особливості психолого-педагогічного супроводу сімей військовослужбовців та сімей загиблих.