Протягом квітня-червня 2025 року в рамках виконання наукового дослідження на тему «Постковідна соціально-психологічна реабілітація учасників освітнього процесу в діяльності працівників психологічної служби» (номер державної реєстрації – 0123U102938) за підтримки Національного фонду досліджень України на базі Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи проходило онлайн-навчання за програмами підвищення кваліфікації для практичних психологів.
У навчанні взяли участь понад 80 фахівців психологічної служби закладів освіти Чернівецької, Сумської, Вінницької, Полтавської, Дніпропетровської та Миколаївської областей.
Під час занять за «Програмою підвищення кваліфікації практичних психологів з навчання методикам і технологіям постковідної соціально-психологічної реабілітації учасників освітнього процесу» слухачі мали змогу ознайомитись із питаннями:
- соціально-психологічної реабілітації як складової психологічної допомоги в освітньому середовищі;
- реабілітаційними практиками соціально-психологічної допомоги особистості;
- технологією застосування інтегративної багатовимірної моделі BASIC-PH;
- особливостями первинної психологічної допомоги для осіб, які пережили травмівну подію внаслідок пандемії COVID-19 в умовах російсько-української війни;
- психологією втрати та горювання, алгоритмами та практиками відновлення;
- технологіями розвитку емоційної саморегуляції;
- психологічною абеткою як програмою розвитку життєстійкості дітей;
- особливостями застосування ігрових методів у реабілітаційному процесі;
- реабілітаційними технологіями відновлення здоров’я в умовах тривалої травматизації;
- групами психологічної підтримки для дорослих та дітей – учасників освітнього процесу, їх організацією та проведенням;
- розвитку здатності старшокласників, які пережили травмівні події, створювати проєкт власного майбутнього і вирішувати практичні завдання його досягнення;
- методикою «Цілющий ліс», програмою «Безпечне місце» та практикою проведення «психологічних пікніків»;
- моделлю «зцілюючих класів» як інструменту психічного відновлення учнів, які пережили пандемією COVID-19 в умовах російсько-української війни.
Учасники навчання за «Програмою тематичного спецкурсу з методики інтервізійної підтримки практичних психологів, які здійснюють постковідну соціально-психологічну реабілітацію учасників освітнього процесу» ознайомились з поняттям «партнерська супервізія (інтервізія)», її завданнями, принципами організації та перевагами для професійного розвитку практичного психолога. Таклж було акцентовано увагу слухачів на відмінностях інтервізії від супервізії, окреслено можливості впровадження інтервізійного підходу в умовах освітнього закладу. Розглянуто структуру типової інтервізійної сесії, зокрема етапи її підготовки, проведення та рефлексії; представлено приклади протоколів і варіативні формати проведення інтервізійних зустрічей у фаховому середовищі. Учасники мали змогу обговорити власний досвід взаємопідтримки в професійних спільнотах, а також визначити перспективи створення сталих інтервізійних груп для фахівців психологічної служби.
Навчання відбувалось відповідно до Розкладу занять за «Програмою підвищення кваліфікації практичних психологів з навчання методикам і технологіям постковідної соціально-психологічної реабілітації учасників освітнього процесу» і Навчально-тематичний план тематичного спецкурсу з методики партнерської супервізії (інтервізії) для практичних психологів, які здійснюють постковідну соціально-психологічну реабілітацію учасників освітнього процесу і за результатами успішного виконання його умов 69 фахівців отримали сертифікати про підвищення кваліфікації. А саме:
✅ 54 фахівці успішно пройшли навчання за «Програмою підвищення кваліфікації практичних психологів з навчання методикам і технологіям постковідної соціально-психологічної реабілітації учасників освітнього процесу» (автори-викладачі: Панок В.Г., Романовська Д.Д., Ткачук І.І., Предко В.В.) та підвищили професійну компетентність за напрямами:
- соціально-психологічна реабілітація учасників освітнього процесу;
- методики та технології діагностики, психоедукації, профілактики й надання психологічної допомоги в процесі постковідної соціально-психологічної реабілітації;
- алгоритми професійної діяльності фахівця психологічної служби спрямованої на соціально-психологічну реабілітацію учасників освітнього процесу, зокрема: планування, добір інструментів, реалізація заходів та оцінювання їх ефективності.
Обсяг/ тривалість навчання: 30 годин/ 1 кредит (ЄКТС).
✅ 15 фахівців успішно пройшли навчання за «Програмою тематичного спецкурсу з методики інтервізійної підтримки практичних психологів, які здійснюють постковідну соціально-психологічну реабілітацію учасників освітнього процесу» (автори-викладачі: Панок В.Г., Мороз Р.А., Каменщук Т.Д.) та підвищили професійну компетентність за такими напрямами:
- методика організації та модерації колегіальної (партнерської) супервізії (інтервізії);
- вирішення складних кейсів у колегіальному професійному колі;
- надання колегіальної підтримки та добір інструментів для саморегуляції й емоційної стабільності практичних психологів в умовах підвищеного навантаження;
- створення мережі взаємопідтримки серед практичних психологів для обміну досвідом та покращення професійної взаємодії.
Обсяг/ тривалість навчання: 36 годин/ 1,2 кредит (ЄКТС).
II МІЖНАРОДНА НАУКОВО-ПРАКТИЧНА КОНФЕРЕНЦІЯ «ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ЗБЕРЕЖЕННЯ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ»
25-26 вересня 2025 року відбулась ІІ МІЖНАРОДНА НАУКОВО-ПРАКТИЧНА КОНФЕРЕНЦІЯ «ПСИХОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ЗБЕРЕЖЕННЯ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ’Я УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ».
Захід ініційований КЗВО «Вінницька академія безперервної освіти» за співпраці з українськими та міжнародними науковими установами.
Конференція охопила участю більше 100 учасників з усіх куточків України та світу: Німеччина, Туреччина, Румунія, Польща.
Робота конференції розпочалася із вітального слова організаторів учасникам конференції:
Дровозюк С.І., ректор КЗВО «Вінницька академія безперервної освіти», доктор історичних наук, професор;
Рябоконь О.В., перший проректор з науково-педагогічної роботи, кандидат географічних наук, доцент;
Білик О.О., проректор з науково-педагогічної роботи та моніторингу якості освіти, доктор наук з державного управління, доцент;
Герасімова О.В., проректор з науково-педагогічної роботи та міжнародного співробітництва, кандидат педагогічних наук, доцент;
Дрозд Т.М., декан факультету публічного управління, соціальних та природничих наук, кандидат педагогічних наук, доцент Шпортун О.М., завідувач кафедри психології КЗВО «Вінницька академія безперервної освіти», доктор психологічних наук, професор.
ПЛЕНАРНЕ ЗАСІДАННЯ конференції відкрив Панок В.Г., доктор психологічних наук, професор, дійсний член (академік) НАПН України, в.о. академіка-секретаря Відділення психології та спеціальної педагогіки НАПН України, директор УНМЦ практичної психології і соціальної роботи із доповіддю на тему «ПРОБЛЕМИ ПОСТКОВІДНОЇ СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ ВІЙНИ».
Також заслухали доповідь Каменщук Т.Д., кандидата педагогічних наук, директора Департаменту гуманітарної політики Вінницької обласної військової адміністрації, старшої наукової співробітниці лабораторії психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи на тему «ОСОБЛИВОСТІ РОБОТИ ФАХІВЦІВ ПСИХОЛОГІЧНОЇ СЛУЖБИ В УМОВАХ ВІЙНИ: ПОСТКОВІДНИЙ ЕТАП».
Продовженням конференції стали два секційних засідання “ПРОФЕСІЙНА ГОТОВНІСТЬ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ КРИЗИ” і “ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА ТА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА РЕАБІЛІТАЦІЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ“, які проводилось за грантової підтримки Національного фонду досліджень України в межах проєкту «Постковідна соціально-психологічна реабілітація учасників освітнього процесу в діяльності працівників психологічної служби», реєстраційний номер 2021.01/0198. Під час роботи секцій було представлено доповіді, а саме:
СЕКЦІЯ 1. ПРОФЕСІЙНА ГОТОВНІСТЬ УЧАСНИКІВ ОСВІТНЬОГО ПРОЦЕСУ В УМОВАХ КРИЗИ
Романовська Д.Д., кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник лабораторії прикладної психології освіти Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України
«ПРОФЕСІЙНА ГОТОВНІСТЬ ПРАКТИЧНИХ ПСИХОЛОГІВ ДО СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ У ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ»
Мороз Р.А., кандидат психологічних наук, старший науковий співробітник лабораторії прикладної психології освіти Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України
«ПРЕДИКТОРИ ПРОФЕСІЙНОЇ ЕФЕКТИВНОСТІ ПАРТНЕРСЬКОЇ СУПЕРВІЗІЇ (ІНТЕРВІЗІЇ) ПСИХОЛОГІВ»
СЕКЦІЯ 2. ПСИХОЛОГІЧНА ПІДТРИМКА ТА СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА РЕАБІЛІТАЦІЯ В УМОВАХ ВОЄННОГО СТАНУ
Ткачук І.І.,кандидат педагогічних наук, учений секретар Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України
«СОЦІАЛЬНО-ПСИХОЛОГІЧНА РЕАБІЛІТАЦІЯ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ У ПОСТКОВІДНИЙ ПЕРІОД В УМОВАХ ВІЙНИ: ВИКЛИКИ ТА РЕСУРСИ»
Предко В.В., доктор філософії в галузі психології, старший науковий співробітник лабораторії прикладної психології освіти Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України
«ПСИХОЛОГІЧНІ МЕХАНІЗМИ ОПТИМІЗАЦІЇ ПСИХІЧНОГО СТАНУ ОСОБИСТОСТІ В КРИЗОВИХ СИТУАЦІЯХ»
Матеріали доповідей учасників розміщені в електронному збірнику матеріалів Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції
Психологічні засади збереження ментального здоров’я учасників освітнього процесу : збірник матеріалів ІІ Міжнародної науково-практичної конференції. 25-26 вересня 2025 р. / ред. кол. : О.М. Шпортун, М.І Томчук., М.В Яцюк., Л.І. Чопик, Н.І. Пилявець та ін. Вінниця : КЗВО «Вінницька академія безперервної освіти», 2025. 588 с.
Також ознайомитися з науковими публікаціями за темою наукового дослідження “Постковідна соціально-психологічна реабілітація учасників освітнього процесу в діяльності працівників психологічної служби”, державний реєстраційний номер 0123U102938, можна на сайті Електронної бібліотеки Національної академії педагогічних наук України за посиланням https://lib.iitta.gov.ua/view/themes/0123U102938/
Секційні засідання проводяться за грантової підтримки Національного фонду досліджень України в межах проєкту «Постковідна соціально-психологічна реабілітація учасників освітнього процесу в діяльності працівників психологічної служби», реєстраційний номер 2021.01/0198.