Науково-методичні та дослідницькі заходи проєкту

Протягом квітня-червня 2025 року в рамках виконання наукового дослідження на тему «Постковідна соціально-психологічна реабілітація учасників освітнього процесу в діяльності працівників психологічної служби» (номер державної реєстрації – 0123U102938) за підтримки Національного фонду досліджень України на базі Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи проходило онлайн-навчання за програмами підвищення кваліфікації для практичних психологів.

У навчанні взяли участь понад 80 фахівців психологічної служби закладів освіти Чернівецької, Сумської, Вінницької, Полтавської, Дніпропетровської та Миколаївської областей.

Під час занять за «Програмою підвищення кваліфікації практичних психологів з навчання методикам і технологіям постковідної соціально-психологічної реабілітації учасників освітнього процесу» слухачі мали змогу ознайомитись із питаннями:

  • соціально-психологічної реабілітації як складової психологічної допомоги в освітньому середовищі;
  • реабілітаційними практиками соціально-психологічної допомоги особистості;
  • технологією застосування інтегративної багатовимірної моделі BASIC-PH;
  • особливостями первинної психологічної допомоги для осіб, які пережили травмівну подію внаслідок пандемії COVID-19 в умовах російсько-української війни;
  • психологією втрати та горювання, алгоритмами та практиками відновлення;
  • технологіями розвитку емоційної саморегуляції;
  • психологічною абеткою як програмою розвитку життєстійкості дітей;
  • особливостями застосування ігрових методів у реабілітаційному процесі;
  • реабілітаційними технологіями відновлення здоров’я в умовах тривалої травматизації;
  • групами психологічної підтримки для дорослих та дітей – учасників освітнього процесу, їх організацією та проведенням;
  • розвитку здатності старшокласників, які пережили травмівні події, створювати проєкт власного майбутнього і вирішувати практичні завдання його досягнення;
  • методикою «Цілющий ліс», програмою «Безпечне місце» та практикою проведення «психологічних пікніків»;
  • моделлю «зцілюючих класів» як інструменту психічного відновлення учнів, які пережили пандемією COVID-19 в умовах російсько-української війни.

Учасники навчання за «Програмою тематичного спецкурсу з методики інтервізійної підтримки практичних психологів, які здійснюють постковідну соціально-психологічну реабілітацію учасників освітнього процесу» ознайомились з поняттям «партнерська супервізія (інтервізія)», її завданнями, принципами організації та перевагами для професійного розвитку практичного психолога. Таклж було акцентовано увагу слухачів на відмінностях інтервізії від супервізії, окреслено можливості впровадження інтервізійного підходу в умовах освітнього закладу. Розглянуто структуру типової інтервізійної сесії, зокрема етапи її підготовки, проведення та рефлексії; представлено приклади протоколів і варіативні формати проведення інтервізійних зустрічей у фаховому середовищі. Учасники мали змогу обговорити власний досвід взаємопідтримки в професійних спільнотах, а також визначити перспективи створення сталих інтервізійних груп для фахівців психологічної служби.

Навчання відбувалось відповідно до Розкладу занять за «Програмою підвищення кваліфікації практичних психологів з навчання методикам і технологіям постковідної соціально-психологічної реабілітації учасників освітнього процесу» і Навчально-тематичний план тематичного спецкурсу з методики партнерської супервізії (інтервізії) для практичних психологів, які здійснюють постковідну соціально-психологічну реабілітацію учасників освітнього процесу і за результатами успішного виконання його умов 69 фахівців отримали сертифікати про підвищення кваліфікації. А саме:

✅ 54 фахівці успішно пройшли навчання за «Програмою підвищення кваліфікації практичних психологів з навчання методикам і технологіям постковідної соціально-психологічної реабілітації учасників освітнього процесу» (автори-викладачі: Панок В.Г., Романовська Д.Д., Ткачук І.І., Предко В.В.) та підвищили професійну компетентність за напрямами:

  • соціально-психологічна реабілітація учасників освітнього процесу;
  • методики та технології діагностики, психоедукації, профілактики й надання психологічної допомоги в процесі постковідної соціально-психологічної реабілітації;
  • алгоритми професійної діяльності фахівця психологічної служби спрямованої на соціально-психологічну реабілітацію учасників освітнього процесу, зокрема: планування, добір інструментів, реалізація заходів та оцінювання їх ефективності.

Обсяг/ тривалість навчання: 30 годин/ 1 кредит (ЄКТС).

✅ 15 фахівців успішно пройшли навчання за «Програмою тематичного спецкурсу з методики інтервізійної підтримки практичних психологів, які здійснюють постковідну соціально-психологічну реабілітацію учасників освітнього процесу» (автори-викладачі: Панок В.Г., Мороз Р.А., Каменщук Т.Д.) та підвищили професійну компетентність за такими напрямами:

  • методика організації та модерації колегіальної (партнерської) супервізії (інтервізії);
  • вирішення складних кейсів у колегіальному професійному колі;
  • надання колегіальної підтримки та добір інструментів для саморегуляції й емоційної стабільності практичних психологів в умовах підвищеного навантаження;
  • створення мережі взаємопідтримки серед практичних психологів для обміну досвідом та покращення професійної взаємодії.

Обсяг/ тривалість навчання: 36 годин/ 1,2 кредит (ЄКТС).