Протягом квітня-червня 2025 року в рамках виконання наукового дослідження на тему «Постковідна соціально-психологічна реабілітація учасників освітнього процесу в діяльності працівників психологічної служби» (номер державної реєстрації – 0123U102938) за підтримки Національного фонду досліджень України на базі Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи проходило онлайн-навчання за програмами підвищення кваліфікації для практичних психологів.
У навчанні взяли участь понад 80 фахівців психологічної служби закладів освіти Чернівецької, Сумської, Вінницької, Полтавської, Дніпропетровської та Миколаївської областей.
Під час занять за «Програмою підвищення кваліфікації практичних психологів з навчання методикам і технологіям постковідної соціально-психологічної реабілітації учасників освітнього процесу» слухачі мали змогу ознайомитись із питаннями:
- соціально-психологічної реабілітації як складової психологічної допомоги в освітньому середовищі;
- реабілітаційними практиками соціально-психологічної допомоги особистості;
- технологією застосування інтегративної багатовимірної моделі BASIC-PH;
- особливостями первинної психологічної допомоги для осіб, які пережили травмівну подію внаслідок пандемії COVID-19 в умовах російсько-української війни;
- психологією втрати та горювання, алгоритмами та практиками відновлення;
- технологіями розвитку емоційної саморегуляції;
- психологічною абеткою як програмою розвитку життєстійкості дітей;
- особливостями застосування ігрових методів у реабілітаційному процесі;
- реабілітаційними технологіями відновлення здоров’я в умовах тривалої травматизації;
- групами психологічної підтримки для дорослих та дітей – учасників освітнього процесу, їх організацією та проведенням;
- розвитку здатності старшокласників, які пережили травмівні події, створювати проєкт власного майбутнього і вирішувати практичні завдання його досягнення;
- методикою «Цілющий ліс», програмою «Безпечне місце» та практикою проведення «психологічних пікніків»;
- моделлю «зцілюючих класів» як інструменту психічного відновлення учнів, які пережили пандемією COVID-19 в умовах російсько-української війни.
Учасники навчання за «Програмою тематичного спецкурсу з методики інтервізійної підтримки практичних психологів, які здійснюють постковідну соціально-психологічну реабілітацію учасників освітнього процесу» ознайомились з поняттям «партнерська супервізія (інтервізія)», її завданнями, принципами організації та перевагами для професійного розвитку практичного психолога. Таклж було акцентовано увагу слухачів на відмінностях інтервізії від супервізії, окреслено можливості впровадження інтервізійного підходу в умовах освітнього закладу. Розглянуто структуру типової інтервізійної сесії, зокрема етапи її підготовки, проведення та рефлексії; представлено приклади протоколів і варіативні формати проведення інтервізійних зустрічей у фаховому середовищі. Учасники мали змогу обговорити власний досвід взаємопідтримки в професійних спільнотах, а також визначити перспективи створення сталих інтервізійних груп для фахівців психологічної служби.
Навчання відбувалось відповідно до Розкладу занять за «Програмою підвищення кваліфікації практичних психологів з навчання методикам і технологіям постковідної соціально-психологічної реабілітації учасників освітнього процесу» і Навчально-тематичний план тематичного спецкурсу з методики партнерської супервізії (інтервізії) для практичних психологів, які здійснюють постковідну соціально-психологічну реабілітацію учасників освітнього процесу і за результатами успішного виконання його умов 69 фахівців отримали сертифікати про підвищення кваліфікації. А саме:
✅ 54 фахівці успішно пройшли навчання за «Програмою підвищення кваліфікації практичних психологів з навчання методикам і технологіям постковідної соціально-психологічної реабілітації учасників освітнього процесу» (автори-викладачі: Панок В.Г., Романовська Д.Д., Ткачук І.І., Предко В.В.) та підвищили професійну компетентність за напрямами:
- соціально-психологічна реабілітація учасників освітнього процесу;
- методики та технології діагностики, психоедукації, профілактики й надання психологічної допомоги в процесі постковідної соціально-психологічної реабілітації;
- алгоритми професійної діяльності фахівця психологічної служби спрямованої на соціально-психологічну реабілітацію учасників освітнього процесу, зокрема: планування, добір інструментів, реалізація заходів та оцінювання їх ефективності.
Обсяг/ тривалість навчання: 30 годин/ 1 кредит (ЄКТС).
✅ 15 фахівців успішно пройшли навчання за «Програмою тематичного спецкурсу з методики інтервізійної підтримки практичних психологів, які здійснюють постковідну соціально-психологічну реабілітацію учасників освітнього процесу» (автори-викладачі: Панок В.Г., Мороз Р.А., Каменщук Т.Д.) та підвищили професійну компетентність за такими напрямами:
- методика організації та модерації колегіальної (партнерської) супервізії (інтервізії);
- вирішення складних кейсів у колегіальному професійному колі;
- надання колегіальної підтримки та добір інструментів для саморегуляції й емоційної стабільності практичних психологів в умовах підвищеного навантаження;
- створення мережі взаємопідтримки серед практичних психологів для обміну досвідом та покращення професійної взаємодії.
Обсяг/ тривалість навчання: 36 годин/ 1,2 кредит (ЄКТС).