Видання

1.  Концепція реформування психологічної служби у системі освіти України на період до 2030 року

Бібліографічний опис

Панок, В. Г. Концепція реформування психологічної служби у системі освіти України на період до 2030 року. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2023. Вип. 5 (2). DOI :https://doi.org/10.37472/v.naes.2023.5204

Анотація

Постковідний розвиток суспільства, російсько-українська війна, повоєнне відновлення визволених територій, реформування освітньої сфери — ось неповний перелік викликів, на які має реагувати психологічна служба в системі освіти України. Для успішної діяльності в сучасних умовах Служба потребує реформування. З метою розроблення концепції реформування Служби на період до 2030 року робоча група провела анкетування, фокус-групи, онлайн-конференції з її працівниками, а також SWOT-аналіз. Концепція передбачає розвиток Служби та підвищення ефективності її роботи в сучасних умовах.

Концепція розміщена у Віснику Національної академії педагогічних наук України за посиланням: https://visnyk.naps.gov.ua/index.php/journal/article/view/392

2. Наукова і волонтерська діяльність установ психологічного профілю НАПН України з проблем формування безпечного середовища у закладах освіти та надання психологічної і соціально-педагогічної допомоги постраждалим в умовах війни (2019-2023 рр.)

Бібліографічний опис

Наукова і волонтерська діяльність установ психологічного профілю НАПН України з проблем формування безпечного середовища у закладах освіти та надання психологічної і соціально-педагогічної допомоги постраждалим в умовах війни (2019-2023 рр.):інформаційний довідник / за ред. В.Г. Панка. Київ : Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи, 2023. 106 с. (електронне видання). 

Анотація

В Інформаційному довіднику висвітлюється наукова, науково-методична та волонтерська діяльність установ психологічного профілю НАПН України – Інституту психології імені Г. С. Костюка НАПН України, Інституту соціальної та політичної психології НАПН України, Інституту спеціальної педагогіки і психології імені Миколи Ярмаченка НАПН України та Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи з проблем формування безпечного середовища у закладах освіти та надання психологічної і соціально-педагогічної допомоги постраждалим за період 2019-2023 років.

Матеріали інформаційного довідника розраховані на вчених-психологів, освітян, управлінців, усіх, хто забезпечує функціонування і розвиток освіти, здійснює її психологічний науково-методичний супровід. 

Інформаційний довідник розміщено в електронній бібліотеці НАПН за посиланням:  https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/736657

3. Методики психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах війни

Бібліографічний опис

Методики психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах війни : практ. посіб. / В. Г. Панок; В. В. Рибалка, С. К. Шандрук та ін.; за наук. ред. В. Г. Панка. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2023. 212 с. (електронне видання). ISBN 978-617-7118-40-3/

Анотація

Практичний посібник адресовано практичним психологам і соціальним педагогам закладів освіти різних типів і рівнів, методистам і керівникам психологічної служби системи освіти, викладачам закладів післядипломної освіти та закладів вищої освіти, науковцям. У посібнику вміщено методики і технології надання психологічної і соціально-педагогічної допомоги учасникам освітнього процесу, які постраждали внаслідок воєнних дій. Посібник містить також матеріали з досвіду роботи працівників психологічної служби з означеного напряму роботи.

Практичний посібник розміщено в електронній бібліотеці НАПН за посиланням:  https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738662

4. Формування безпечного освітнього простору закладу освіти в діяльності працівників психологічної служби

Бібліографічний опис

Формування безпечного освітнього простору закладу освіти в діяльності працівників психологічної служби / авт. кол: В. В. Байдик, Ю. П. Гопкало, І. О. Корнієнко, Н. В. Лунченко, Ю. А. Луценко, Р. А. Мороз, М. В. Саврасов, І. І. Ткачук; за наук. ред. Н. В. Лунченко, І. І. Ткачук. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2023. 111 с. ISBN 978-617-7118-42-7

Анотація

У методичному посібнику висвітлено сутність, показники психологічно безпечного освітнього
середовища, психодіагностичні методи його дослідження та психологічні умови створення; докладно розглянуто зміст нормативно-правових документів щодо створення безпечного освітнього середовища у закладі освіти, зокрема щодо проведення заходів попередження випадків булінгу в освітньому середовищі; систематизовано практичні методи розбудови безпечного освітнього простору; запропоновано рекомендації щодо забезпечення інформаційної безпеки здобувачів освіти; особливу увагу приділено негативним проявам психологічно небезпечного середовища (психологічне насилля, булінг, маніпулятивні впливи та ін.), а також методам їх розпізнавання та попередження.
Для працівників психологічної служби у системі освіти; викладачів закладів післядипломної педагогічної освіти; викладачів закладів вищої освіти, які здійснюють підготовку фахівців за спеціальностями «практична психологія», «соціальна робота», «соціальна педагогіка»; науковців.

Методичний посібник розміщено в електронній бібліотеці НАПН за посиланням: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/738709

5. Теоретико-методологічні засади оцінки розвитку дітей з особливими освітніми потребами
у вітчизняній спеціальній психології : колективна монографія

Бібліографічний опис

Теоретико-методологічні засади оцінки розвитку дітей з особливими освітніми потребами у вітчизняній спеціальній психології : колективна монографія / авт. кол. : Т.В. Жук, Т.Д. Ілляшенко, Т.Д. Каменщук, А.Г. Обухівська, Г.В. Якимчук; за ред. А.Г. Обухівської, Т.Д. Ілляшенко. Київ : Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи, 2023. 105 с. ISBN 978-617-7118-43-4

Анотація

У колективній монографії дано критичний аналіз теоретико-методичних засад впровадження інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами в Україні. Зокрема, наголошено на втраті єдиних засад співіснування різних форм здобуття освіти дітьми названої категорії та у цілому зниженні якості їхнього психолого-педагогічного супроводу у зв’язку з відмовою від диференційної діагностики їхнього розвитку. Обґрунтовано відмінності між медичним (нозологічним) та психолого-педагогічним діагнозом. Показана безпідставність відкинення вітчизняних засад психолого-педагогічної діагностики як визначення цілісної структури ієрархічно пов’язаних первинних і похідних від них порушень розвитку дітей і зумовленої ними навчуваності. Викладені позиції авторів, щодо застосування єдиної для різних форм навчання дітей з особливими освітніми потребами психолого-педагогічної діагностики їхнього розвитку.
Викладені позиції авторського колективу конкретизовані в окремих розділах, присвячених діагностуванню розвитку дітей дошкільного віку та дітей з тяжкими порушеннями мовлення.
Зміст цієї колективної монографії може становити інтерес для практичних психологів, педагогів, працівників інклюзивно-ресурсних центрів студентів відповідної спеціалізації та усіх тих, що дотичні до проблеми освіти і розвитку дітей з особливими освітніми потребами.

Колективну монографію розміщено в електронній бібліотеці НАПН за посиланням: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/737890

6. Теоретичні і технологічні засади професійної підготовки здобувача вищої освіти до формування соціально успішної особистості у дитинстві : колективна монографія

Бібліографічний опис

Теоретичні і технологічні засади професійної підготовки
здобувача вищої освіти до формування соціально успішної особистості у дитинстві : колективна монографія/ В. П. Андрущенко та ін. ; за заг. ред. проф. В. П. Андрущенка. – Київ : Вид-во УДУ імені Михайла Драгоманова, 2023. – 498 с.

Анотація

У колективній монографії презентовано філософсько-психодинамічний формат розуміння сутності психіки в її цілісності; розкрито зміст та структуру соціально успішної особистості дитини дошкільного та молодшого шкільного віку, описано роль значущих дорослих (батьків, вихователів та вчителів) у становленні такої особистості; охарактеризовано теоретичні і технологічні засади професійної підготовки практичного психолога, вихователя та вчителя початкової школи на педагогічному факультеті Українського державного педагогічного університету імені Михайла Драгоманова щодо забезпечення щасливого дитинства. Увесь матеріал представлено у двох розділах.
Монографію адресовано здобувачам вищої освіти, викладачам ЗВО, вчителям ЗЗСО, вихователям ЗДО, науковцям.

Колективну монографію розміщено у цифровому репозитарію УДУ ім. Михайла Драгоманова за посиланням: https://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/41110

7. Професійна підготовка психологів в Україні : стратегічні завдання : матеріали всеукраїнського круглого столу 23 квітня 2024 року: Зб. матеріалів

Бібліографічний опис

Професійна підготовка психологів в Україні : стратегічні завдання : матеріали всеукраїнського круглого столу 23 квітня 2024 року: Зб. матеріалів // За ред. В.Г. Панка. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2024. 114 с. (електронне наукове видання) ISBN 978-617-7118-41-0

Анотація

У збірнику матеріалів всеукраїнського круглого столу висвітлюються актуальні проблеми професійної підготовки психологів в Україні у контексті сучасних викликів, міжнародний досвід підготовки психологів, сучасні освітні концепції та технології підготовки майбутнього фахівця-психолога, а також важливі питання координації наукових досліджень та вдосконалення методології підготовки майбутніх психологів і стратегічні завдання професійної підготовки психологів у закладах вищої і післядипломної освіти.
Матеріали круглого столу розраховані на вчених, освітян, управлінців, усіх, хто забезпечує функціонування і розвиток освіти, здійснює її психологічний науково-методичний супровід.

Збірник матеріалів розміщено в електронній бібліотеці НАПН України за посиланням: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/740900

8. Застосування діагностичних мінімумів в діяльності працівників психологічної служби

Бібліографічний опис

Застосування діагностичних мінімумів в діяльності працівників психологічної служби: практичий посібник / авт.-упор.: І. І. Ткачук, Н. В. Пророк, Н. В. Лунченко, В. М. Горленко, В. Д. Острова, Н. В. Сосновенко; за заг. ред. В. Г. Панка. 2-ге вид., доповн. і переробл. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2024. 100 c. ISBN 978-617-7118-46-5

Анотація

У виданні висвітлено методичні засади психодіагностичної роботи працівників психологічної служби; розглянуто особливості діагностичної діяльності фахівців у закладах дошкільної освіти, закладах загальної середньої освіти та педагогічними працівниками; представлено перелік діагностичних методик для застосування з різними цільовими аудиторіями. Посібник доповнено методиками дослідження стану ментального здоров’я учасників освітнього процесу з огляду на актуальність тематики.
Практичний посібник «Застосування діагностичних мінімумів в діяльності працівників психологічної служби» є другим, доповненим та переробленим виданням.
Для практичних психологів, соціальних педагогів, методистів з психологічної служби, студентів відповідних спеціальностей, викладачів закладів вищої освіти.

Практичний посібник розміщено в електронній бібліотеці НАПН за посиланням: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741698

9. Захист і підтримка ментального здоров’я українців в умовах воєнного стану: виклики і відповіді : монографія

Бібліографічний опис

Захист і підтримка ментального здоров’я українців в умовах воєнного стану: виклики і відповіді : монографія / НАПН України; за заг. ред. В. Г. Кременя; [В. Г. Панок, С. Д. Максименко, М. М. Слюсаревський, Л. І. Прохоренко, Н. В. Чепелєва, Т. І. Куліш, С. Л. Чуніхіна, І. Г. Губеладзе, І. І. Ткачук, Н. А. Ярмола]. [Електронне видання]. Київ, 2024. 188 с. ISBN 978-617-7118-51-9

Анотація

На загальних зборах Національної академії педагогічних наук України, які відбулися 22 листопада 2024 року, була представлена науково-аналітична доповідь на тему: «Захист і підтримка ментального здоров’я українців в умовах воєнного стану: виклики і відповіді». За матеріалами науково-аналітичної доповіді колективом авторів підготовлено цю монографію. У монографії, на основі застосування методологічного інструментарію психолого-педагогічної науки, представлено системне висвітлення проблем захисту і підтримки ментального здоров’я громадян України в умовах широкомасштабної агресії росії (2022 – 2024 рр.), окреслено сучасні виклики і проблеми дослідження ментального здоров’я українців у часи війни; розроблено й обґрунтовано стратегічні напрями підвищення ефективності надання практичної допомоги постраждалим як на загальнодержавному рівні, так і на рівні громади або окремої особистості. Рекомендовано для державних службовців, громадських діячів, депутатів усіх рівнів, вчених, менеджерів освіти, педагогів і психологів.

Монографію розміщено в електронній бібліотеці НАПН за посиланням:

https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743861

10. Психолого-педагогічне вивчення розвитку дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивно-ресурсному центрі та в закладі освіти (методичні питання)

Бібліографічний опис

Психолого-педагогічне вивчення розвитку дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивно-ресурсному центрі та в закладі освіти (методичні питання): методичний посібник / авт. кол. : Т. В. Жук, Т. Д. Ілляшенко, Т. Д. Каменщук, А. Г. Обухівська, Г. В. Якимчук; за ред. А. Г. Обухівської, Т. Д. Ілляшенко. Київ : Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи, 2024. 86 с. ISBN 978-617-7118-49-6

Анотація

У методичному посібнику розглядається питання психолого-педагогічної діагностики розвитку дітей з особливими освітніми потребами (ООП) в умовах функціонування і взаємодії різних форм їх навчання.

Обстоюється диференціація розвитку дітей з ООП на основі єдиного для всіх форм навчання науково обґрунтованого психолого-педагогічного діагнозу, а не рівня підтримки в освітньому процесі.

Показані відмінності між психолого-педагогічним і медичним діагнозами та неприйнятність останнього у комплектуванні контингенту закладів спеціальної освіти.

Наголошено на продуктивності вітчизняних засад психолого-педагогічної діагностики розвитку дітей з ООП та поєднання їх з відомими тестовими методиками.

Розглянуто методичні питання змісту та організації процесу психолого-педагогічної діагностики інтелектуального, мовленнєвого, емоційно-вольового та особистісного розвитку дітей з ООП.

Окрема увага приділена методичним питанням побудови діагностичного висновку як документу, на основі якого здійснюється психолого-педагогічний супровід дитини в залежності від обраної форми навчання і властивих їй методологічних та методичних засад освітнього процесу.

Висвітлені у посібнику питання можуть становити інтерес, насамперед, для фахівців ІРЦ, методистів, практичних психологів і педагогів, які працюють в системі інклюзивної та спеціальної освіти, студентів відповідної спеціалізації, батьків.

Методичний посібник розміщено в електронній бібліотеці НАПН за посиланням:

https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/743726

З виданнями Центру за минулі роки можна ознайомитись в електронній бібліотеці НАПН за посиланнями:

Лабораторія прикладної психології освіти:

https://lib.iitta.gov.ua/view/divisions/lape/

Лабораторія психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами:

https://lib.iitta.gov.ua/view/divisions/lpscsen/

https://lib.iitta.gov.ua/view/divisions/lmppmpc/