Психологічна служба в системі освіти України відіграє важливу роль у забезпеченні психологічного благополуччя учнів, студентів та педагогів. У 2024/2025 навчальному році перед нею постають нові виклики та завдання, пов’язані з адаптацією до соціально-економічних змін, наслідків війни, а також впровадженням нових освітніх реформ. Основні напрями роботи спрямовані на підтримку психічного здоров’я, розвиток психологічної стійкості та забезпечення інклюзивного підходу до навчання.
ІМЗО опублікував Методичні рекомендації «Пріоритетні напрями роботи психологічної служби в системі освіти України у 2024/2025 навчальному році» (з повним текстом можна ознайомитись за покликанням http://surl.li/eoehso ), котрі охоплюють навчальну діяльність, просвітницьку, профілактичну, діагностичну, корекційну роботу та консультування. Основними напрямками діяльності психологічної служби на новий навчальний рік є:
психологічна підтримка та реабілітація постраждалих від війни, що включає роботу з травмою, допомогу у подоланні наслідків стресу, втрати близьких та переселення;
сприяння інклюзії та підтримка дітей з особливими освітніми потребами, важливими аспектами є адаптація навчальних програм, психологічна підтримка вчителів, які працюють з такими дітьми, та забезпечення доступу до спеціальних ресурсів і технологій;
профілактика та подолання булінгу;розвиток психологічної стійкості учнів, розвиток психологічної стійкості, саморегуляції та навичок емоційної грамотності;
запобігання суїцидальним проявам і нахилам серед дітей;
психологічний супровід педагогів, що включає консультації, тренінги з управління стресом, групові зустрічі для обміну досвідом та розв’язання професійних проблем;
співпраця з батьками та громадою та інше.
Наукові доробки УНМЦ практичної психології і соціальної роботи є актуальними та рекомендованими до застосування, вони є основою для ефективної роботи психологічної служби та забезпечують підтримку учнів і педагогів у сучасних умовах. Зокрема до Методичних рекомендацій «Пріоритетні напрями роботи психологічної служби в системі освіти України у 2024/2025 навчальному році» рекомендованих МОН та ІМЗО увійшли наступні наукові тексти:
- посібник «Застосування діагностичних мінімумів в діяльності працівників психологічної служби» практич. посіб. / авт.-упор.: І. І. Ткачук, Н. В. Пророк, Н. В. Лунченко, В. М. Горленко, В. Д. Острова, Н. В. Сосновенко;за заг. ред. В. Г. Панка. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2024. 100 c. URL: http://surl.li/gljvma. Рекомендовано Вченою радою Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України (протокол № 7 від 27.06.2024 р.).
- серія методичних видань:
Горленко В. М., Луценко Ю. А., Острова В. Д., Сосновенко Н. В. , Ткачук І. І. Методичні рекомендації щодо впровадження циклограм діяльності працівників психологічної служби: [метод. рек.] / за заг. ред. В. Г. Панка. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 132 с. URL: http://surl.li/oessiu
Алгоритми діяльності працівників психологічної служби: Т. 1 / В. М. Горленко та ін.; за заг. ред. В. Г. Панка. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2019. 138 с. URL: http://surl.li/nluffy
Науково-методичне забезпечення діяльності психологічної служби системи освіти в умовах децентралізації (моделі, досвід) : колективна монографія / В. М. Горленко та ін.; наук. ред. В. Г. Панок. Київ : Ніка-Центр, 2020. 152 с. URL: http://surl.li/rxrksg
Науково-методичні основи психологічного супроводу діяльності вчителя в умовах реформування освіти (діагностика і корекція): практичний посібник. / авт. кол.: В. Г. Панок, І. В. Марухина, В. В. Рибалка, В. М. Горленко, Д. Д. Романовська, В. В. Предко, С. К. Шандрук, М. В. Саврасов, Н. В. Сосновенко; за наук. ред. В. Г. Панка. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи НАПН України, 2022. 192 с. URL: http://surl.li/dkfqef.
- низка методичних видань з питань психологічної і соціально-педагогічної допомоги постраждалим в результаті надзвичайних ситуацій і природних катастроф (російсько-українська війна, пандемія COVID-19 тощо):
Консультування в системі психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій / В. В. Байдик та ін.; заг. ред. В. Г.Панок, І. І. Ткачук. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2019. 144 с. URL: https://clipr.cc/Ja1Pf
Груповіформи роботи в системі психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинилися у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій (досвід упровадження) / В. В. Байдик та ін.; заг. ред. В. Г. Панка, І. І. Ткачук. Київ : НікаЦентр, 2020. 122 с. URL : https://clipr.cc/7gg5F
Технології психосоціальної допомоги дітям і сім’ям, що опинились у складних життєвих обставинах внаслідок військових дій (з досвіду роботи) / В. В. Байдик та ін.; за наук. ред. В. Г.Панка, І. І. Ткачук. Київ : Ніка-Центр, 2021. 118 с. URL: https://clipr.cc/VjJ08
Методики психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах війни: практ. посіб. / Г. Панок; В. В. Рибалка, С. К. Шандрук та ін.; за наук. ред. В. Г. Панка. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2023. 212 с. URL: https://clipr.cc/Yt8HV
Подолання наслідків пандемії COVID-19 у закладі освіти: навчальнометодичний посібник / В. Г.Панок та ін.; за наук. ред. В. Г.Панка. Київ: ДІА, 2021. 224 с. URL: https://clipr.cc/jX6XM
Подолання наслідків пандемії COVID-19 у закладі освіти: навчальна програма підвищення кваліфікації практичних психологів / В. Г. Панок та ін.; за наук. ред. В. Г. Панка. Київ: ДІА, 2021. 56 с. URL: https://clipr.cc/A8Jdr
Практики надання соціально-психологічної допомоги учасникам освітнього процесу, які перехворіли на COVID-19 та/ або втратили близьких внаслідок пандемії та війни (результати опитування): препринт / авт. кол.: В. Г. Панок, І. І. Ткачук, Д. Д. Романовська, В. В. Предко, Р. А. Мороз, Т. Д. Каменщук, Н. В. Сосновенко, Г. В. Якимчук; за ред. В. Г. Панка. Київ : Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи, 2024
Результати опитування щодо поширення симптоматики психічного травмування учасників освітнього процесу, які перехворіли на COVID-19 та/ або втратили близьких в умовах війни : препринт / авт. кол.: В. Г. Панок, І. І. Ткачук, Д. Д. Романовська, В. В. Предко, Р. А. Мороз, Т. Д. Каменщук, Н. В. Сосновенко, Г. В. Якимчук; за ред. В. Г. Панка. Київ: Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи, 2024.