Особливості психологічної підтримки учасників освітнього процесу, які пережили травмуючі події, розглянуто з учасниками програми підвищення кваліфікації

14 травня 2025 року відбулося заняття на тему «Психологічна підтримка учасників освітнього процесу, які пережили травмуючі події».

Доповідач: доктор філософії в галузі психології,старший науковий співробітник Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи Предко Вікторія Володимирівна.

Під час заняття було розкрито вплив війни на психічне здоров’я дітей. Було надано інформацію про симптоми посттравматичного стресового розладу (ПТСР), зокрема проблеми з концентрацією уваги, порушення сну, емоційну нестабільність, зниження IQ, порушення мовленнєвих навичок та погіршення академічної успішності серед учасників освітнього процесу. Також роз’яснено, як військовий досвід може призводити до змін у самовідчутті дітей, виникнення почуття провини, відчуженості та підвищеної тривожності.

Головну увагу було зосереджено на комплексі заходів, спрямованих на відновлення психічного та соціального благополуччя дітей. Були представлені техніки та методи допомоги у подоланні посттравматичного стресу, тривожності та стресу школярів. Охарактеризовано вплив батьківської підтримки на процес реабілітації дітей, а також школи — як провідного агента соціалізації. Під час заняття було підкреслено, що психологічна підтримка має бути комплексною — не лише з боку професіоналів, але й родини. Відповідно, учасники отримали рекомендації, які методи підтримки можуть використати батьки, а які доречно застосовувати в шкільному середовищі.

Під час заняття були представлені різні техніки психологічної підтримки, адаптовані для двох вікових груп: молодших школярів та старших школярів. Зокрема, для молодших школярів рекомендується регулярно проводити творчі заняття, де діти можуть виражати свої емоції через малюнок або гру. А для старших школярів важливо проводити вправи на пошук сенсу пережитих подій і рефлексію для глибшого осмислення ситуацій та їх впливу на життя. Зокрема, було зазначено що сприятливою технікою для роботи з підлітками є розробка ресурсних карт для активізації внутрішнього потенціалу необхідного для їх адаптації до зміненої життєвої ситуації.

Під час заняття було акцентовано, що вчасне надання комплексної психологічної підтримкидопоможе ефективно подолати стрес, зберегти психічне здоров’я й оптимізувати навчальний процес.

Переглянути презентацію до заняття можна за посиланням нижче.

Програма підвищення кваліфікації впроваджується в рамках проєкту «Постковідна соціально-психологічна реабілітація учасників освітнього процесу в діяльності працівників психологічної служби», реєстраційний номер 2021.01/0198 за грантової підтримки Національного фонду досліджень України.