Що треба врахувати в роботі фахівцям психологічної служби, щоб не нашкодити клієнту, з яким ти працюєш та подбати про себе.
Спробуємо дати коротенькі поради, нагадати принципи «безпечної» роботи.
1. Відповідна освіта, навички та вміння. Перед тим як брати «випадок» в роботу, задайте собі питання – чи достатньо у мене професійних компетенцій, знань, вмінь в цій тематиці? Іноді варто підказати до кого звернутися з такою проблемою, перенаправити.
2. Бути ресурсним. Ми можемо дати тільки те, що є у нас. Про яку допомогу може йти річ, якщо сам фахівець «не в ресурсі». Тому ми постійно нагадуємо про підтримку власного ментального здоров’я та вміння надавати самодопомогу.
3. Уникати стереотипізації. Кожен випадок унікальний. Ті методи, підходи, вправи, які спрацювали раніше в історії з однією людиною, можуть геть не спрацювати в історії з іншою. Пам’ятайте про це!
4. Нейтральність у роботі. Психолог неупереджено ставиться до всього, про що говорить клієнт. Він не оцінює історії і почуття з позиції «Погано чи добре» і «Як треба». Не дає порад, не «підключає» свій емоційний стан.
5. Стабільні по доступності зустрічі, у чітко визначених форматах та часових межах. Формат зустрічей, час повинні бути зручними як для клієнта, так і фахівця!
6. Впевненість у собі та повага до інших. Пригадайте прийоми асертивної поведінки.
7. Постійна підтримка власної професійної приналежності (супервізії, інтервізії, групи підтримки). Для кожного психолога є суперпсихолог!
8. Охоплюйте посильний для себе обсяг допомоги людям. Ви не супермени і у вас немає іншої спроби прожити своє життя наповненими та щасливими. Але робіть те, що можете, щоб допомогти людям почати допомагати самим собі.
Важливо самостійно оцінити свій потенціал та мотивацію, щоб ваша робота завжди буде джерелом задоволення та натхнення.
Публікацію підготувала старша наукова співробітниця лабораторії прикладної психології освіти, кандидатка психологічних наук, доцент Байдик Віта Володимирівна.