Опубліковано наукову доповідь директора УНМЦ практичної психології і соціальної роботи Панка Віталія Григоровича на загальних зборах НАПН України «Цифрова трансформація освіти: штучний інтелект в сучасному освітньому просторі», що відбулись 21 листопада 2025 р.
Метою доповіді на тему “Штучний інтелект як предмет психологічних досліджень” було обґрунтування актуальності і практичної значущості результатів дослідження психологічної природи феномену ШІ з позицій методології психологічної науки, окреслення соціальних, культурних і наукових проблем, що з цим пов’язані, та визначення найбільш важливих напрямів психологічних досліджень зазначеного феномену в найближчому майбутньому.
У результаті теоретичного аналізу проблеми визначено, що ШІ, як суспільне явище має різноманітне узмістовлення: як частина соціальної міфології, як сукупність факторів, які суттєво впливають на соціально-економічні процеси суттєвим чином змінюючи структуру економіки, трудові відносини, як науково-технічне явище, що змінює методологію наукових досліджень, як сукупність інформаційно-комунікаційних технологій, що забезпечує кардинальні зміни у сфері комунікацій та соціальних технологій, як психологічний феномен, що вирішальним чином впливає на індивідуальний розвиток особистості та навчальний процес.
Здійснено порівняння функцій і механізмів штучного та природного інтелектів. Визначено психологічні відмінності між ними. Окреслено ймовірні загрози, які здатен створити ШІ для розвитку і соціалізації молоді в умовах бурхливого розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. На основі проведеного аналізу визначено пріоритетні напрями психологічних досліджень у цій сфері.
Панок В. Г. ШТУЧНИЙ ІНТЕЛЕКТ ЯК ПРЕДМЕТ ПСИХОЛОГІЧНИХ ДОСЛІДЖЕНЬ : Наукова доповідь на загальних зборах НАПН України «Цифрова трансформація освіти: штучний інтелект в сучасному освітньому просторі», 21 листопада 2025 р. Вісник Національної академії педагогічних наук України. 2025. № 7 (2). С. 1–19.

