Точка перезавантаження: як науковці формують нові маршрути професійного розвитку в соціономічних професіях

27 листопада цього року науковці лабораторії прикладної психології освіти Українського науково-методичного центру практичної психології та соціальної роботи НАПН України взяли участь у Всеукраїнській науково-практичній конференції з міжнародною участю «Сучасні підходи та перспективи професійного розвитку фахівців соціономічних професій», яка організована кафедрою педагогічних наук, початкової та корекційної освіти Комунального закладу вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти».

Тематика конференції охопила широке коло актуальних питань щодо професійної підготовки і розвитку фахівців соціономічних професій.

Напрямами для обговорення постали актуальні проблеми формування національної свідомості, ідентичності, патріотизму; збереження ментального здоров`я та профілактика професійного вигорання; формування безпечного здорового освітнього середовища: впровадження відновного підходу, посередництва, медіації, практик розвитку стресостійкості в освітній процес; компетентнісної спрямованості; актуальні завдання Нової української школи в умовах викликів сучасності; упровадження цифрових технологій та STEM-освіти, інноваційних аспектів освітнього менеджменту тощо.

З мотиваційною промовою до учасників звернулася Тетяна Дмитрівна Каменщук, старша наукова співробітниця лабораторії психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами Центру, директор департаменту гуманітарної політики Вінницької ОВА, кандидатка педагогічних наук, яка звернула увагу на 1) реалізації програм, спрямованих на систему психосоціальної допомоги в громадах Вінниччини у межах Всеукраїнської програми ментального здоров’я «Ти як?»; 2) моделі професійного розвитку педагогічних і науково-педагогічних працівників закладів освіти, професійного розвитку фахівців в умовах цифрової трансформації освіти; 3) поєднання державної політики та практик громад щодо безпечної освіти, підтримки психоемоційної стійкості педагогів та здобувачів освіти, інфраструктурної безпеки закладів освіти та системна робота з укриттями

Директор Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи НАПН України Віталій Григорович Панок, в.о. академіка-секретаря Відділення психології та спеціальної педагогіки, дійсний член (академік) НАПН України, доктор психологічних наук, професор, звернув увагу учасників конференції на фактори, які мотивують до вибору соціономічних професій, зокрема на 1) вплив чинників, зумовлених війною (виїзд молоді за кордон, дистанційне навчання у закладах освіти), що погіршує якість підготовки фахівців, а також 2) бурхливого розвитку штучного інтелекту, що робить непотрібними ряд професій і посилює перспективи створення нових професій.

У зв’язку з цим посилюється проблема підготовки фахівців у галузі психології. Віталій Григорович наголосив на декількох концептах розвитку і удосконалення психологічної служби.

Першим відзначено питання розроблення якісно нових підходів до підготовки клінічних психологів, загалом профільної підготовки психологів закладами вищої освіти відповідно до стандартів підготовки в Україні та за кордоном. Наголошено на ролі практичної підготовки, значущості  баз практики, оскільки клінічна психологія не асоціюється виключно з медичною психологією, адже предметом підготовки є клінічна база, а це не що інше, як клінічна база – школа для практичного психолога закладу освіти.

Другим концептом вказано  на роль і значення психологічної  служби та відповідного рівня її організації та супроводу. Наголошено на створенні координаційних рад з розвитку психологічної служби як дорадчого органу , що залучає до роботи як науковців, так і представників органів управління, громадських організацій та територіальних громад і опікується питаннями розроблення проєктів фахових документів, атестації психологів, координації роботи психологічних служб різного підпорядкування.

Ще однією проблемою відзначено тенденції «відірваності» сучасної підготовки психологів  від реального стану справ у закладах освіти. Саме тому актуальності набувають питання супервізії як напряму удосконалення  психологічної служби (кваліфіковане наставництво і допомога психологу) та стажування практичних психологів. Дворівнева підготовка практичних психологів як завдання удосконалення роботи психологічної служби загалом, де другий рівень є вищим, потребує вибору спеціалізації, а отже, має бути цільове підвищення кваліфікації практичних психологів.

Серед інших учасників наукові співробітники лабораторії прикладної психології освіти Валентина Горленко, Алла Григоренко, Микола Михайліченко, Оксана Сергеєнкова  теж взяли участь в обговоренні актуальних питань професійного розвитку фахівців соціономічних спеціальностей.

Так, Оксана Павлівна Сергєєнкова, головний науковий співробітник лабораторії прикладної психології освіти доктор психологічних наук, професор, розкрила проблему психоемоційної підтримки фахівців соціономічних процесій в актуалізації  їх професійного потенціалу.

Основною тезою послугувала ідея про основні ресурси фахівців соціономічної сфери, серед яких  психоемоційна енергія, емпатійна здатність та особистісний час. Саме тому психоемоційна підтримка виступає як система заходів, спрямованих на відновлення втрачених ресурсів (запобігання вигоранню); набуття нових навичок саморегуляції (підвищення стійкості); створення безпечного професійного середовища (мінімізація вторинної травматизації). Науковиця зазначила, що для забезпечення необхідного рівня психоемоційної стійкості та подальшої актуалізації потенціалу слід інтегрувати два ключові практичні інструменти в систему безперервної освіти та професійної діяльності, зокрема супервізію і рефлексію.

У своєму виступі Микола Васильович Михайліченко, провідний науковий співробітник лабораторії прикладної психології освіти, кандидат педагогічних наук, професор розкрив питання алгоритму створення безпечного освітнього середовища через оновлення організаційно-управлінських форми взаємодії керівника і педагогічного колективу.

Виокремлено комплекс важливих нормативно-правових актів, які визначають права дітей, обов’язки керівників закладів освіти та механізми забезпечення фізичної, психологічної та соціальної безпеки учасників освітнього процесу, спрямованих на формування безпечного освітнього середовища. Акцентовано на оновленні традиційних форм взаємодії у педагогічних колективах, серед яких 1) педагогічні ради нового типу, 2) робочі групи з питань безпеки, 3)шкільні служби порозуміння як медіаційні команди, 4) супервізійні та професійні групи підтримки  5) партнерські формати співпраці з батьками.

Загалом у конференції взяли участь майже 100 представників закладів освіти та практичних психологів, які у рамках тематики конференції долучилися до обговорення і рекомендацій щодо сучасних практик психологічної допомоги як шляху актуалізації професійного і особистісного потенціалів учасників освітнього процесу.

Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи НАПН України висловлює  щиру вдячність завідувачці кафедри педагогічних наук, початкової та корекційної освіти Комунального закладу вищої освіти «Вінницька академія безперервної освіти» професорці Тетяні Ромуальдівні Браніцькій за змістовну підготовку конференції та професійну модерацію з учасниками конференції. Тези учасників конференції будуть опубліковані у науковому збірнику для поширення і продовження науково-практичного діалогу.

Інформаційний огляд результатів конференції підготували Микола Михайліченко та Алла Григоренко