9 травня 2025 року було проведено заняття на тему «Реабілітаційні технології відновлення здоров’я в умовах тривалої травматизації: фази та етапи роботи».
Доповідач: доктор філософії в галузі психології, старший науковий співробітник Українського науково-методичного центру практичної психології і соціальної роботи Предко Вікторія Володимирівна.
На занятті учасники мали змогу ознайомитись з основними підходами, технологіями та етапами реабілітаційної роботи з людьми, які пережили тривалу травматизацію. Представлено фази та етапи реабілітаційного процесу. Визначено особливості та психологічний зміст кожного з них.
Основну увагу було приділено фазам та етапам реабілітаційного процесу, а також були представлені спеціальні техніки та методи реабілітації, які застосовуються на кожній фазі. Зазначено, що на гострій фазі (екстреної або кризової допомоги) використовуються вправи для зниження стресу та тривоги, такі як дихальні техніки і прогресивна м’язова релаксація. На наступній фазі: пост-гострій (стабілізаційній) працюють над зміною негативних когнітивних схем за допомогою когнітивно-поведінкової терапії та ін. На наступних фазах: відновлювальній та реінтеграції важливими є техніки, що допомагають встановлювати нові життєві цілі, відновлювати соціальні зв’язки і підвищувати самооцінку, що дозволяє людині адаптуватися до нових умов життя і знайти новий сенс існування. Цей комплексний підхід сприяє фізичному, психологічному й соціальному відновленню, він допомагає людині повернутися до нормальної життєдіяльності.
Заняття було змістовним і практично орієнтованим. Були обговорені труднощів, які можуть виникнути у фахівців під час роботі з травмованими людьми, а також розкрито та доведено суть кожного методу реабілітації.
Особливу увагу було приділено ролі мислення у процесі відновлення. Когніції, тобто думки, переконання та уявлення людини про себе й світ, відіграють важливу роль у тому, як вона реагує на травму. Згідно з Янов-Булман, від народження ми маємо позитивні уявлення про світ, себе та інших — це допомагає нам почуватися в безпеці й передбачати події.
Тобто, наше уявлення про світ зазвичай базується на трьох головних переконаннях:
- що світ є добрим і справедливим;
- що життя має сенс;
- що я — цінна та гідна людина
Однак, під впливом сильного стресу чи травми ці уявлення руйнуються. Людина починає відчувати себе вразливою й безпорадною, а головне вона втрачає довіру до світу. Це призводить до сильної внутрішньої напруги та дезінтеграції. Саме тому важливим етапом у реабілітації є поступова зміна негативних уявлень на більш реалістичні й адаптивні.
Отже, під час заняття було наголошено на тому, що комплексна реабілітація осіб із досвідом тривалої травматизації має містити не лише роботу з емоціями та поведінкою, а й із когнітивними схемами. Саме через трансформацію переконань можливе повноцінне відновлення особистості. Нові, адаптивні уявлення дають людині змогу не лише вижити після травми, а й розвиватися далі — зі збереженням власної гідності та формуванням сенсу життя.
Переглянути презентацію до заняття можна за посиланням нижче.
Програма підвищення кваліфікації впроваджується в рамках проєкту «Постковідна соціально-психологічна реабілітація учасників освітнього процесу в діяльності працівників психологічної служби», реєстраційний номер 2021.01/0198 за грантової підтримки Національний фонд досліджень України.