завідувачка лабораторії психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами
Науковий ступінь: кандидат психологічних наук (спеціальна психологія)
Вчена звання: старший науковий співробітник
ORCID iD: ORSIDiD orcid.org/0000-0002-2868-8834 www.researcherid.com/rid/T-9411-2017
Профіль вченого у Google Scholar: https://scholar.google.com.ua/citations?user=RNEe9fQAAAAJ&hl=ru
Сторінка автора у Електронній бібліотеці НАПН України: http://lib.iitta.gov.ua/view/creators/==041E==0431==0443==0445==0456==0432==0441==044C==043A==0430=3A==0410==043D==0442==043E==043D==0456==043D==0430_==0413==0440==0438==0433==043E==0440==0456==0432==
Освіта: Київський державний педагогічний інститут імені О.М.Горького, спеціальність сурдопедагогіка (Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова)
Досвід роботи: 1971 р.- вихователь дощкільного закладу м.Києва; 1973р.– ст. лаборант лабораторії спеціальної психології НДІ психології; 1989 р.- мол.наук. співр, наук. співр., старший наук. співробітник Інституту
Теми дисертацій (захищених)
Теми дисертацій (захищених) |
---|
1998 р - канд.психол.наук, спеціальність 19.00.08 – спеціальна психологія «Научуваність як діагностичний показник розумового розвитку дошкільників» |
Горомадська активність
Горомадська активність |
---|
Завідувач центральної психолого-медико-педагогічної консультації (ЦПМПК) – 1993-2017 рр. |
Член науково-методичної ради Ж. «Дефектолог» |
Монографії
Назва |
Рік |
---|---|
Посібники
Назва |
Рік |
---|---|
Методика діагностики відхилень у розумовому розвитку молодших школярів та старших дошкільників.Авторський колектив: Стадненко Н.М., ІлляшенкоТ.Д. Борщевська Л. В., Обухівська А.Г. Видавництво «Абетка», м. Кам’янець-Подільський, 1998. С. 144. | 1998 |
Програма виховання та навчання розумово відсталих дітей дошкільного віку. Програмно-методична література. Київ, ТОВ «ЛДЛ», 2000 – 120 с. Розділ П. Розвиток мовлення. Стор. 20-31 | 2000 |
Нариси з олігофренопсихології. За загальною редакцією Н.М.Стадненко. Навчальний посібник. Видавництво «Абетка», м. Кам’янець-Подільський, 2002. С. 199. | 2002 |
Як навчати дітей з порушеннями психофізичного розвитку. Видавництво «Ніка-Центр». К.,2003 | 2003 |
Диференціая порушень у розумовому розвитку "дітей вулиці". Робота психолого-медико-педагогічної консультації з "дітьми вулиці". Навчально-методичний посібник "Психолого-медико-педагогічна реабілітація "дітей вулиці". /За ред..І.І.Цушка.- К.: Ніка-Центр, 2004 – 292 с. | 2004 |
Діти державної опіки: проблеми, розвиток, підтримка" Навчально-методичний посібник. В 2-х кн. – К.: Міленіум, 2005. – 286 с. Книга П. Діти і депривація: як врахувати потреби дітей. Стор. 211-246. | 2005 |
Психологічна готовність до навчання у школі дітей шестилітнього віку. Видання друге, перероблене і доповнене. – Кам´янець-Подільський: Видавець ПП Зволейко Д.Г., 2006. – 52 с: Картки (14стор.). | 2006 |
Методика діагностики відхилень в інтелектуальному розвитку молодших школярів. Видання друге, перероблене і доповнене. – Кам´янець-Подільський: Видавець ПП Зволейко Д.Г., 2006. – 36 с: Дидактичний матеріал: комплект А і Б (45 арк.). | 2006 |
Методика діагностики відхилень в інтелектуальному розвитку молодших школярів. CDкомпакт диск. Автори проекту: Авер´янов В.П., Авер´янова А.М., 2008. | 2008 |
З досвіду роботи психолого-медико-педагогіних консультацій України. Посібник. За ред. Обухівської А.Г., Ілляшенко Т.Д. /Упорядники: А.Г.Обухівська, Т.Д. Ілляшенко. / Кам´янець-Подільський: ПП Мошак М.І., 2008. – 208 с. | 2008 |
Корекція психосоціального розвитку дітей з церебральним паралічем (дошкільний і молодший шкільний вік). Методичні рекомендації працівникам реабілітаційних центрів. / За редакцією Т.Д.Ілляшенко. [автори: Гриценок Л.І., Ілляшенко Т.Д., Обухівська А.Г., Романенко О.В., Скрипка Н.С.]. Духовна вісь, 2009.- 240 с. | 2009 |
Обухівська А.Г., Ілляшенко Т.Д., Жук Т.В. Психологу про дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітній школі. Київ: Редакція загально педагогічних газет, 2012. 128 с. | 2012 |
Методичні рекомендації з окремих аспектів діяльності практичних психологів і консультантів ПМПК – Електронні дані. – Київ, Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2013. – 1 електрон. опт. диск (CD-ROM), С.56. 2013. 12 см. | 2013 |
Діяльність психолого-медико-педагогічних консультацій в умовах інтеграції дітей з особливими освітніми потребами – Електр. дані. – Київ, Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2013. – 1 електрон.опт.диск (CD-ROM), 12 см.- С.148. | 2013 |
Особлива дитина: для дітей дошкільного віку зі спектром аутистичних порушень : [програма] / А. Г. Обухівська, ПІБ соавторів ; авт. кол. за ред.: Д. І. Шульженко, К. О. Островської. – [Інтернет видання.]. – Київ : Національний Педагогічний Університет імені М. П. Драгоманова, 2013. – 250 с. | 2013 |
Психолого-педагогічний супровід сім’ї у роботі психолого-медико-педагогічних консультацій : електронний ресурс. С.І.Васильковська, Т.В. Жук, Т. Д. Ілляшенко та ін.; за ред.. А.Г.Обухівської. Київ: Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2015. 66 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/705351/1/Супровід_сімї.pdf | 2015 |
Сучасні технології збереження здоров’я учнів у діяльності психологічної служби і психолого-медико-педагогічних консультацій : електронний ресурс. А. Г Обухівська., Т. В. Жук, О. А. Зеленько та ін. ; за ред. А. Г. Обухівської. К.иїв: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2016. 218 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/705221/1/Збереження_здоровья.pdf | 2016 |
Консультативно-діагностичний супровід дітей з особливими освітніми потребами в діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій : посіб. Жук Т. В., Ілляшенко Т. Д., Луценко І. В. та ін.; за ред. А. Г. Обухівської. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2016. 247 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/705428/1/Конс_діагнос_супровід.pdf | 2016 |
Підручники, навчальні програми
Назва |
Рік |
---|---|
Методичні рекомендації
Назва |
Рік |
---|---|
Гриценок Л.І., Ілляшенко Т.Д., Обухівська А.Г., Романенко О.В., Скрипка Н.С Корекція психосоціального розвитку дітей з церебральним паралічем. Методичні рекомендації працівникам реабілітаційних центрів. За ред. Т.Д.Ілляшенко. Київ: Духовна вісь, 2009. 240 с. | 2009 |
Психологічний супровід інклюзивної освіти : метод. рек. Автор. кол. за заг. ред. А. Г. Обухівська. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 92 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/709275/1/%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D1%96%D1%8F.pdf?fbclid=IwAR0YZwVXu1AFh2ZXI4R4ZDMGm_8XEKMHHD0wowGwo8Ao5oo_orokHbD04RA | 2017 |
Методичні та організаційні питання діагностико-консультативної діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій : метод. рек. Автор. кол. за заг. ред. А. Г. Обухівська. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 78 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/709419/1/%D0%BE%D1%80%D0%B3_%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf?fbclid=IwAR14JYbNWKLY1LbWYFQj0YVZLjhQ6g46zrWl9wy4Ht8RMt5zrALTkl6-88A | 2017 |
Соціально-реабілітаційні і навчальні програми в роботі інклюзивно-ресурсних центрів із сім’єю : метод. рек. Т. В. Жук, О. Г. Задорожня, А. В. Замша, Т. Д. Ілляшенко, Т. М. Костенко, А. Г. Обухівська, Г. В. Якимчук; за ред. А. Г. Обухівської. Київ: УНМЦ пр | 2018 |
Статті у виданнях, що входять до наукометричних баз даних
Назва |
Рік |
---|---|
Обухівська А.Г., Ілляшенко Т.Д. Проблема психологічної реабілітації сім’ї, яка виховує дитину з порушеннями психофізичного розвитку. Особистість в умовах кризових викликів сучасності : Матеріали методологічного семінару НАПН України (24 березня 2016 року). Київ. 2016. С. 495-502. | 2016 |
ІлляшенкоТ. Д., Обухівська А.Г. Попередження та корекціям девіантної поведінки у дітей з особливими освітніми потребами. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Житомир. 2017. Том ХІ: Психологія особистості. Психологічна допомога особистості. Випуск 16. С. 51-66 | 2017 |
Обухівська А. Г. Оцінка інтелектуальних можливостей молодших дошкільників в діяльності логопеда. Логопедія : науково-методичний журнал. № 13. С. 46-54. | 2018 |
Обухівська А. Г. Вікові особливості перцептивного узагальнення як критерій оцінки інтелектуального розвитку дошкільників. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови : збірник наукових праць. 2018. Вип. 14. С. 167-176. | 2018 |
Статті у наукових фахових виданнях, що затвердженні МОН України
Назва |
Рік |
---|---|
Продуктивність научуваності старших дошкільників з різним станом розумового розвитку. «Психологія». Збірник наукових праць Вип. 3(6), К., НПУ імені М.П.Драгоманова, 1999. | 1999 |
Вплив короткочасного навчання на реалізацію здатностей до навчуваності дошкільників з різним станом розумового розвитку. Збірник наукових праць. Педагогічні науки. Випуск 20, частина 1 – Херсон: Айлант, 2001. С -264. Стор.212-220. | 2001 |
Діагностика інтелектуальних порушень дошкільників – основа розробки стандартів корекційно-превентивної освіти. Ж.Дефектологія, №1, 2001 р. Стор.7-10. | 2001 |
Порівняльний аналіз особливостей перебігу виконання діагностичних завдань дошкільниками з різними формами інтелектуальних порушень. Збірник кафедри логопедії НПУ імені Михайла Драгоманова, К., 2001. Стор.34- 43 | 2001 |
Вікові особливості узагальнення дошкільниками з інтелектуальними порушеннями. Ж. «Дефектологія»№1, 2002. Стор. 19-22. | 2002 |
Сучасні методи діагностики відхилень у розумовому розвитку молодших дошкільників. «Дидактичні та соціально-психологічні аспекти корекційної роботи у спеціальній школі». Науково-методичний збірник. Випуск 4.К. – 2002. Стор.198-202 | 2002 |
Історія розвитку психодіагностики відхилень у розумовому розвитку дітей. Ж. «Практична психологія та соціальна робота» №7, 2003 Стор. 5-11 | 2003 |
Нове у структурі і завданнях психолого-медико-педагогічних консультацій системи освіти України. Журнал «Початкова школа», №2, 2006 р., стор 5-8. | 2006 |
Діяльність психолого-медико-педагогічних консультацій в системі освіти України. «Корекційна педагогіка». Вісник «Української асоціації корекційних педагогів». – 2007. - № 2. | 2007 |
Психолого-медико-педагогічні консультації та їх організаційні моделі функціонування. Матеріали всеукраїнської науково-практичної конференції: «Організаційно-функціональні моделі діяльності психологічної служби системи освіти та психолого-медико-педагогічної консультації» 19-21жовтня 2011 року, м. Донецьк /Уклад. І.В.Іванова. – Донецьк: Вид-во «Ноулідж» (донецьке відділення), 2011. – 340 с. | 2011 |
Процедура експертної оцінки розвитку дитини в діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій. Науково-практичний журнал «Корекційна педагогіка». 2015.№1. С.27-33. | 2015 |
Інші праці
Назва |
Рік |
---|---|
Очерки детской психиатрии. Аутизм : учебное пособие для специалистов в области охраны психического здоров’я детей. Под ред. Главного внештатного специалиста МЗ Украины по специальности «детская психиатрия» И А Марцинковского. НейроNEWS. 2014. 280 c. С. 213-215. | 2014 |
ІНФОРМАЦІЙНИЙ ЗБІРНИК освітніх, медичних, соціальних ресурсів та ресурсів підтримки родин, які виховують дітей з психофізичними порушеннями в Україні: Електронний ресурс. А. Г. Обухівська., Г. В. Супрун, Г В Якимчук. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2015. 779 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/106604/1/інформаційний%20збірник.pdf | 2015 |
Изучение образовательных потребностей детей с особенностями психофизического развития в Украине : Электронный ресурс. Специальное образование: традиции и инновации : материалы V Междунар. науч.-практ. конф.; г. Минск, 14-15 апр. 2016 г. Беларус. гос. пед. ун-т им. М. Танка.: С. Е. Гайдукевич [ др.. Минск : БГПУ, 2016. URL: http: // bspu.by | 2016 |
Показники розвитку психолого-медико-педагогічних консультацій у 2015-2016 навчальному році. Статистичний бюлетень показників розвитку психологічної служби та психолого-медико-педагогічних консультацій за 2015-2016 навчальний рік: Електронний ресурс. В. М. Горленко, Н. В. Лунченко, А. А. Мельник та ін. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2016. С. 36–48. URL: http://lib.iitta.gov.ua/705154/1/Стат_бюлетень_2015_2016.pdf | 2016 |
Участь у науково-практичних заходах
Назва заходу |
Тема доповіді |
Місце проведення |
Дата проведення |
---|---|---|---|
Науково-практичний семінар «Супровід психолого-медико-педагогічною консультацією навчально-виховного процесу дітей з особливими освітніми потребами» | "Порядок ведення протоколу обстеження дитини в консультації" | Школа-інтернат №16, м. Київ | 27 березня2015 року |
Засідання експертно-консультативної ради з питань освіти дітей з аутизмом | "Аналіз стану функціонування психолого-медико-педагогічних консультацій" | Міністерство освіти і науки України, м. Київ | 17 квітня 2015 року |
Всеукраїнський семінар-нарада завідувачів (директорів)обласних, Київського міського центрів (кабінетів) психологічної служби системи освіти та завідувачів Київською міською, обласними психолого-медико-педагогічними консультаціями | "Актуальні завдання діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій" | м. Київ | 15 травня 2015 року |
Міжрегіональний науково-методичного семінар «Завдання ПМПК та роль Громадської організації інвалідів (ГОІ) в оптимізації спеціальної освіти та впровадження інклюзивного навчання в умовах сучасного громадянського суспільства» | "Співпраця психолого-медико-педагогічних консультацій з громадськими організаціями" | м. Луцьк | 1-12 вересня 2015 року |
Засідання експертно-консультативної ради з питань освіти дітей з аутизмом | "Аналіз даних про дітей з аутизмом у розрізі областей" | Міністерство освіти і науки України, м. Київ | 17 квітня 2015 року |
Робоча нарада «Організаційно-методичні підходи до формулювання висновків та рекомендацій психолого-медико-педагогіних консультацій за матеріалами вивчення дитини» | "Процедура проведення психолого-педагогічної експертизи розвитку дітей з особливими освітніми потребами" | м. Київ | 20 грудня 2016 року |
Методологічний семінар «Особистість в умовах кризових викликів сучасності» | "Підтримка сім ї, яка виховує дитину з особливими освітніми потребами" | НАПН України, м. Київ | 24 березня 2016 року |
Круглий стіл: «Удосконалення діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій системи освіти» | "Аналіз стану функціонування консультацій" | м. Київ | 11 лютого 2016 року |
Круглий стіл «Створення безпечного інклюзивного середовища у навчальних закладах і громадах» (за участю міжнародних експертів) | "Сприяння ПМПК впровадженню інклюзивного навчання в загальноосвітніх навчальних закладах" | м. Київ | 14 червня 2016 року |
Робоча нарада МОН України з розгляду проекту Положення про інклюзивно-ресурсний центр | "Пропозиції щодо організації діяльності ІРЦ" | Міністерство освіти і науки України, м. Київ | 17 січня 2017 року |
Міжнародна конференція «Ознайомлення з аудіо-психо-фонологічним методом (автор – Альфред Томатис) обстеження дітей з аутизмом» | "Участь в обговоренні технологічного інструментарію " | м. Київ | 25 березня 2017 року |
Всеукраїнська науково-практична конференція «Інноваційні підходи в спеціальній освіті» | "Зміни в підтримці дітей з особливими освітніми потребами у зв’язку з реформуванням ПМПК" | м. Київ | 22-23 червня 2017 року |
Всеукраїнский науково-практичний семінар«Актуальні проблемипсихолого-педагогічного діагностування дітей з порушеннями зору» | "Оцінка інтелектуального розвитку дітей з порушеннями зору" | м. Київ | 13 березня 2018 року |
VІ Всеукраїнський психологічний фестиваль «Паросток» | Майстер-клас «Діагностика відхилень в інтелектуальному розвитку дітей молодших дошкільників» | м. Київ | 04 квітня 2018 року |
Науково-практичний семінар «Методичне забезпечення діяльності фахівців ІРЦ в супроводі дітей з ООП та їхніми батьками (порушення зору, слуху, мовлення, інтелекту, гіперактивний розлад з дефіцитом уваги» | "Оцінка навчальних компетентностей дітей із порушеннями інтелектуального розвитку" | м. Київ | 28 березня 2019 року |
Науково-організаційна діяльність
Науково-організаційна діяльність |
---|
Загальне керівництво, планування роботи лабораторії; визначення напряму, організація та здійснення експериментальних наукових досліджень співробітників лабораторії згідно теми та Технічного завдання НДР. Аналіз результатів експериментальної роботи. Розробка і написання науково-методичних рекомендацій, навчальних посібників, науково-популярних статей; впровадження в практику нових технологій діагностики, психологічного супроводу освітньої діяльності дітей з особливими освітніми потребами, соціально-реабілітаційних та корекційних програм у роботі практичних психологів, консультантів ПМПК,корекційних педагогів, фахівців інклюзивно-ресурсних центрів. Співпраця з Міністерством освіти і науки України. З 1993 по 2017 рр. за наказом МОН України координувала діяльність психолого-медико-педагогічних консультацій системи освіти. |
Науково-педагогічна діяльність. Наукове керівництво аспірантами, докторантами, здобувачами
ПІБ здобувача |
Тема дисертації |
Наукова спеціальність |
Примітки (захищена/не захищена) |
---|---|---|---|
Наукова школа / школи
Наукова школа / школи |
---|
Співавтор і продовжувач діяльності започаткованої Н.М. Стадненко наукової школи, у якій розроблено підхід до діагностики порушень інтелектуального розвитку дітей на основі визначення особливостей їхньої навчуваності. Дослідження навчуваності, яка виявляється у процесі діагностичного навчального експерименту, є подальшою реалізацією концепції Л.С. Виготського про зону актуального і найближчого розвитку дитини та дозволяє прогнозувати подальший розвиток її інтелекту і визначення індивідуального освітнього маршруту. У спеціальному дисертаційному дослідженні експериментально перевірено, що різні стани інтелектуального порушення мають стійкі типологічні особливості навчуваності. Доробком названої школи є відома в Україні експрес-методика діагностики відхилень в інтелектуальному розвитку молодших школярів, на яку отримано авторське свідоцтво. На основі визначених Стадненко Н.М. вихідних позиціях розроблено нову методику діагностики відхилень в інтелектуальному розвитку дітей молодшого дошкільного віку в технології діагностичного навчального експерименту |
Участь у міжнародних проектах
Назва програми |
Номер проекту |
Організація грант-холдер |
Назва проекту |
Період реалізації |
Роль учасника |
---|---|---|---|---|---|
Участь у міжнародних програмах академічної мобільності
Назва організації |
Назва проекту |
Період реалізації |
Координатор проекту |
Роль учасника |
---|---|---|---|---|
Канадсько-український проект | Інклюзивна освіта для дітей з особливими потребами в Україні | 2009- 2013 | експерт-консультант | |
Служба у справах дітей КМДА | Програма визначення освітніх потреб дітей, позбавлених батьківського піклування | 2008-2009 | експерт-консультант | |
Проект за сприяння Дитячого Фонду ООН (ЮНІСЕФ) в Україні | Корекція психосоціального розвитку дітей з церебральним паралічем у реабілітаційному центрі | 2002-2003 | виконавець |
Професійний розвиток. Підвищення кваліфікації
Назва модулю |
Тип модулю |
Документ, що засвідчує |
Дата видачі документа |
---|---|---|---|
Свідоцтво про реєстрацію авторського права
Найменування документу |
Дата |
Реєстраційний номер |
На що виданий |
---|---|---|---|
Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір учбового характеру «Методика діагностики відхилень в інтелектуальному розвитку молодших школярів» | 02.08.2007 | №21631 | Автори: Стадненко Надія Михайлівна, Ілляшенко Тамара Дмитрівна, Обухівська Антоніна Григорівна |
Свідоцтво про реєстрацію авторського права на науковий твір «Програма обліку дітей в психолого-медико-педагогічних консультаціях». Електронний навчальний посібник. | 06.10.2015 | № 62022 | Автори: Супрун Г. В., Авер’янов В. П., Авер’янова А. М., Авер’янов В. В. |
Державні премії; почесні звання; державні, академічні відзнаки, нагороди
Найменування |
Рік |
---|---|
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи