провідний науковий співробітник Лабораторії психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами
Науковий ступінь: кандидат психологічних наук
Вчена звання: старший науковий співробітник
ORCID iD: orcid.org/0000-0002-5954-6177
Профіль вченого у Google Scholar: https://scholar.google.com.ua/citations?user=LpLMazMAAAAJ&hl=ru
Сторінка автора у Електронній бібліотеці НАПН України: http://lib.iitta.gov.ua/view/creators/==0406==043B==043B==044F==0448==0435==043D==043A==043E=3A==0422=2E==0414=2E=3A=3A.html
Освіта: Вища. У 1961 році закінчила історико-філософський факультет Київського державного університету ім. Т.Г. Шевченка за спеціальністю – історія.
Досвід роботи: 1969 – 1994 р.р. – молодший, старший науковий співробітник Інституту психології ім.. Г.С. Костюка НАПН України; 1994-2001 р.р. – завідувач лабораторії проблем затримки психічного розвитку у дітей інст
Теми дисертацій (захищених)
Теми дисертацій (захищених) |
---|
«Сприйняття і естетична оцінка літературного твору старшокласниками.» Дисертація на здобуття вченого ступеня кандидата психологічних наук. 19.00.07 – педагогічна, дитяча і вікова психологія. 1980 р. |
Горомадська активність
Горомадська активність |
---|
Консультант Центральної психолого-медико-педагогічної консультації – 2002 – 2018 р.р. |
Член методичної ради газети «Дефектолог» Видавництва «Шкільний світ» |
Монографії
Назва |
Рік |
---|---|
Посібники
Назва |
Рік |
---|---|
Ілляшенко Т.Д. Чому їм важко вчитися? Діагностика і корекція труднощів у навчанні молодших школярів. Київ : «Видавництво «Початкова школа», 2003. 128 с. | 2003 |
Ілляшенко Т.Д., Обухівська А.Г., Романенко О.В., Скрипка Н.С. Корекція психосоціального розвитку дітей з церебральним паралічем у реабілітаційному центрі. Київ, 2003. | 2003 |
Стадненко Н.М., Ілляшенко Т.Д., Обухівська А.Г. Психологічна готовність до навчання дітей шестилітнього віку. Методика діагностики та корекційно-розвиткові заняття. Кам’янець-Подільський : Видавець ПП Зволейко Д.Г., 2006. 52 с.: Картки (14 с.) | 2006 |
Стадненко Н.М., Ілляшенко Т.Д., Обухівська А.Г. Методика діагностики відхилень в інтелектуальному розвитку молодших школярів. Кам’янець-Подільський : Видавець ПП Зволейко Д.Г., 2006. 36 с.:Дидактичний матеріал: комплект А і Б (45 арк.) | 2006 |
Обухівська А.Г., Ілляшенко Т.Д., Жук Т.В. Психологу про дітей з особливими освітніми потребами у загальноосвітній школі. Київ: Редакція загально педагогічних газет, 2012. 128 с. (Бібліотека «Шкільного світу») | 2012 |
Ілляшенко Т.Д., Рождественська М.В. Розвиваємо та навчаємо дитину. Психологічна допомога. Київ: Редакція загальнопедагогічних газет, 2014. 96 с. (Бібліотека «Шкільного світу») | 2012 |
Психолого-педагогічний супровід сім’ї у роботі психолого-медико-педагогічних консультацій : електронний ресурс. С.І.Васильковська, Т.В. Жук, Т. Д. Ілляшенко та ін.; за ред.. А.Г.Обухівської. Київ: Український НМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2015. 66 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/705351/1/Супровід_сімї.pdf | 2015 |
Сучасні технології збереження здоров’я учнів у діяльності психологічної служби і психолого-медико-педагогічних консультацій : електронний ресурс. А. Г Обухівська., Т. В. Жук, О. А. Зеленько та ін. ; за ред. А. Г. Обухівської. К.иїв: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2016. 218 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/705221/1/Збереження_здоровья.pdf | 2016 |
Консультативно-діагностичний супровід дітей з особливими освітніми потребами в діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій : посіб. Жук Т. В., Ілляшенко Т. Д., Луценко І. В. та ін.; за ред. А. Г. Обухівської. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2016. 247 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/705428/1/Конс_діагнос_супровід.pdf | 2016 |
Підручники, навчальні програми
Назва |
Рік |
---|---|
Методичні рекомендації
Назва |
Рік |
---|---|
Гриценок Л.І., Ілляшенко Т.Д., Обухівська А.Г., Романенко О.В., Скрипка Н.С Корекція психосоціального розвитку дітей з церебральним паралічем. Методичні рекомендації працівникам реабілітаційних центрів. За ред. Т.Д.Ілляшенко. Київ: Духовна вісь, 2009. 240 с. | 2009 |
Психологічний супровід інклюзивної освіти : метод. рек. Автор. кол. за заг. ред. А. Г. Обухівська. Київ : УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 92 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/709275/1/%D1%96%D0%BD%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D0%B7%D1%96%D1%8F.pdf?fbclid=IwAR0YZwVXu1AFh2ZXI4R4ZDMGm_8XEKMHHD0wowGwo8Ao5oo_orokHbD04RA | 2017 |
Методичні та організаційні питання діагностико-консультативної діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій : метод. рек. Автор. кол. за заг. ред. А. Г. Обухівська. Київ: УНМЦ практичної психології і соціальної роботи, 2017. 78 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/709419/1/%D0%BE%D1%80%D0%B3_%D0%BF%D0%B8%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf?fbclid=IwAR14JYbNWKLY1LbWYFQj0YVZLjhQ6g46zrWl9wy4Ht8RMt5zrALTkl6-88A | 2017 |
Соціально-реабілітаційні і навчальні програми в роботі інклюзивно-ресурсних центрів із сім’єю : метод. рек. Т. В. Жук, О. Г. Задорожня, А. В. Замша, Т. Д. Ілляшенко, Т. М. Костенко, А. Г. Обухівська, Г. В. Якимчук; за ред. А. Г. Обухівської. Київ: УНМЦ пр | 2018 |
Статті у виданнях, що входять до наукометричних баз даних
Назва |
Рік |
---|---|
Ілляшенко Т.Д. Діти з девіантною поведінкою у психолого-медико-педагогічній консультації. Збірник наукових праць Кам’янець-Подільського національного університету імені Івана Огієнка. Вип.. ІХХ у двох частинах, частина 2, серія: соціально-педагогічна. Кам’янець-Подільський. 2006. 2012. С. 291-298. | 20012 |
Обухівська А.Г., Ілляшенко Т.Д. Проблема психологічної реабілітації сім’ї, яка виховує дитину з порушеннями психофізичного розвитку. Особистість в умовах кризових викликів сучасності : Матеріали методологічного семінару НАПН України (24 березня 2016 року). Київ. 2016. С. 495-502. | 2016 |
ІлляшенкоТ. Д., Обухівська А.Г. Попередження та корекціям девіантної поведінки у дітей з особливими освітніми потребами. Актуальні проблеми психології : збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Житомир. 2017. Том ХІ: Психологія особистості. Психологічна допомога особистості. Випуск 16. С. 51-66 | 2017 |
Ілляшенко Т. Д. Методика психолого-педагогічного вивчення інтелектуального розвитку підлітків. Освіта осіб з особливими потребами: шляхи розбудови : зб. наук. праць. 2018. Вип. 14. С. 131-138. | 2018 |
Статті у наукових фахових виданнях, що затвердженні МОН України
Назва |
Рік |
---|---|
Тамара Ілляшенко. Особливості інтеграції дітей з церебральним паралічем у загальноосвітній школі. Початкова школа. 2008. № 11. С. 58-61. | 2008 |
Ілляшенко Т.Д. Інтеграція дітей з особливими освітніми потребами: роль шкільного психолога. Завуч : Газета для заступників директорів середніх навчальних закладів. 2009. № 19. с. 32-35 | 2009 |
Ілляшенко Т.Д. Розвивати і навчати дитину вчасно. Початкова школа. 2012. № 5. С. 46-48 | 2012 |
Ілляшенко Т. Д. Психолого-педагогічна характеристика дитини: її мета і зміст. Газета «Дефектолог». 2014. С. 49–56. | 2014 |
Ілляшенко Т. Д. Психологічна допомога батькам у діяльності психолого-медико-педагогічної консультації: проблеми і перспективи. Психолог: Всеукраїнська газета для психологів, вихователів. 2014. № 24. С.10-16. | 2014 |
Ілляшенко Т.Д. Що потребує реформування у початковій школі (Роздуми напередодні). Початкова школа. 2015. № 7-8. С. 5-8. | 2015 |
Ілляшенко Т.Д. Гіперактивний розлад (Єдиний вихід – індивідуальне навчання?). Початкова школа. 2016. № 8. С. 6-9. | 2016 |
Інші праці
Назва |
Рік |
---|---|
Ілляшенко Т.Д. Інклюзивна освіта і перспективи подолання невстигання у загальноосвітній школі. Мультидисциплінарний підхід як методологічна основа інклюзивного навчання : матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції 20-21 листопада 2012 р. м. Дніпропетровськ. Дніпропетровськ. 2012. С. 53-62. | 2014 |
Илляшенко Т.Д., Жук Т.В. Организация коррекционной помощи детям с гиперактивным расстройством и дефицитом внимания: Электронный ресурс. Специальное образование: традиции и инновации : материалы V Междунар. науч.-практ. конф.; г. Минск, 14-15 апр. 2016 г. Беларус. гос. пед. ун-т им. М. Танка.: С. Е. Гайдукевич [и др.]. Минск : БГПУ, 2016. URL: http: // bspu.by | 2016 |
Ілляшенко Т. Д. Щоб оцінка перестала бути каральною (Читаючи проект реформи початкової школи). Початкова школа. 2017. № 10. С. 3-6. | 2017 |
Ілляшенко Т. Д. Дитина з гіперактивним розладом. Особливості психологічного супроводу. Психолог : Всеукраїнська газета для психологів, вихователів. 2018. № 5-6. С. 86-97 | 2018 |
Ілляшенко Т. Д. Програма психолого-педагогічного супроводу дітей з гіперактивним розладом. Початкова школа. 2018. № 7. С. 10-13. | 2018 |
Ілляшенко Т. Д. Реформування початкової школи і проблема допомоги дітям з труднощами у навчанні. Психолог : Всеукраїнська газета психологів, учителів, соціальних педагогів. 2018. № 23-24. С. 20-29. | 2018 |
Ілляшенко Т. Д. Дитина наодинці з труднощами у навчанні. Освіта і суспільство. 2018. № 4-5. С. 7. | 2018 |
Ілляшенко Т. Д. У сім’ї дитина з інвалідністю. Освіта і суспільство. 2018. № 9. С. 9. | 2018 |
Ілляшенко Т. Д. Все залежить від батьків. Справи сімейні. 2018. № 10. С. 29-30. | 2018 |
Участь у науково-практичних заходах
Назва заходу |
Тема доповіді |
Місце проведення |
Дата проведення |
---|---|---|---|
Обласний семінар «Актуальні проблеми розвитку психологічної служби та психолого-медико-педагогічної консультації в сучасному освітньому просторі» | «Діти з порушенням у психофізичному розвитку з гіперактивною поведінкою» | м. Житомир | 23 лютого 2012 року |
ІІІ Всеукраїнський форум практичних психологів системи освіти України «Психологічна служба: крок у ХХІ століття» | «Проблема допомоги дітям з гіперактивним розладом у роботі ПМПК» | м. Київ | 25 квітня 2013 року |
Науковий семінар «Актуальні питання діяльності психолого-медико-педагогічних консультацій: проблеми функціонування, завдання у контексті супроводу дітей з особливими освітніми потребами в навчально-виховному процесі» | «Проблема психологічної допомоги батькам у роботі психолого-медико-педагогічної консультації» | м. Київ | 13 лютого 2015 року |
Всеукраїнський навчально-практичний семінар «Сімейний супровід дітей з порушеннями опорно-рухового апарату в умовах інклюзивної форми навчання» | «Сім’я у формуванні особистості дитини з порушенням опорно-рухового апарату» | м. Київ | 2-3 липня 2015 року |
Всеукраїнський навчальний семінар «Рання реабілітація дитини з порушеннями психофізичного розвитку» | «Психологічна допомога батькам, які виховують дітей з порушеннями психофізичного розвитку, у період ранньої реабілітації дитини» | м. Київ | 16 серпня 2016 року |
Методологічний семінар «Особистість в умовах кризових викликів сучасності». Напрям 4 – «Психологія відновлення особистісного ресурсу і подолання наслідків психотравматизації» | «Проблема психологічної реабілітації сім’ї, яка виховує дитину з порушенням психофізичного розвитку» | м. Київ | 24 березня 2016 року |
III міжнародна науково-практична конференція «Проблеми девіантної поведінки: історія, теорія, практика», м. Київ-Херсон, 22-23 вересня 2017 року | «Попередження та корекція девіантної поведінки у дітей з особливими освітніми потребами» | м. Київ-Херсон | 22-23 вересня 2017 року |
Всеукраїнський науково-практичний семінар «Актуальні проблеми психолого-педагогічного діагностування дітей із порушеннями зору» | «Виявлення та корекція гіперактивного розладу у дітей» | м. Київ | 13березня 2018 року |
Круглий стіл «Сучасний першокласник. Хто він? (Проблеми психологічного забезпечення практичної реалізації Концепції «Нова українська школа»)» | «Реформування початкової школи і проблема допомоги дітям з труднощами у навчанні» | м. Київ | 15 березня 2018 року |
VІІІ Всеукраїнські психолого-педагогічні читання присвячені пам’яті доктора педагогічних наук, професора Федоришина Бориса Олексійовича «Профорієнтація: стан і перспективи розвитку» | «Підвищення психолого-педагогічної компетентності батьків як складова психологічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами» | м. Київ | 17 травня 2018 року |
VІ Всеукраїнський психологічний фестиваль «Паросток» | «Робота з сім’єю, яка виховує дитину з особливими освітніми потребами» | м. Київ | 04 квітня 2018 року |
науково-практичний семінар «Методичне забезпечення діяльності фахівців ІРЦ в супроводі дітей з ООП та їхніми батьками (порушення зору, слуху, мовлення, інтелекту, гіперактивний розлад з дефіцитом уваги» | «Формування Психолого-педагогічної компетенції батьків, які виховують дітей із гіперактивним розладом і дефіцитом уваги» | м. Київ | 28 березня 2019 року |
Науково-організаційна діяльність
Науково-організаційна діяльність |
---|
У 1994 – 2001 роках здійснювала керівництво лабораторією проблем затримки психічного розвитку у дітей Інституту спеціальної педагогіки НАПН України. |
Науково-педагогічна діяльність. Наукове керівництво аспірантами, докторантами, здобувачами
ПІБ здобувача |
Тема дисертації |
Наукова спеціальність |
Примітки (захищена/не захищена) |
---|---|---|---|
Сак Т. В. | Особливості формування причиново-наслідкового мислення у дітей із затримкою психічного розвитку | 19.00.08 – спеціальна психологія. | Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук. 1997 року |
Компанець Н. М. | Формування довільної поведінки у молодших школярів із затримкою психічного розвитку | 19. 00.08 – спеціальна психологія. | Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук. 2004 року |
Романенко О. В. | Особливості формування Я-образу у школярів з церебральним паралічем | 19.00.08 – спеціальна психологія | Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук. 2003 року |
Мілевська О.П. | Формування розуміння текстів в учнів молодших класів із затримкою психічного розвитку | 13. 00.03 – корекційна педагогіка | Дисертація на здобуття ученого ступеня кандидата педагогічних наук. 2013 року |
Наукова школа / школи
Наукова школа / школи |
---|
Співавтор і продовжувач діяльності започаткованої Н.М. Стадненко наукової школи, у якій розроблено підхід до діагностики порушень інтелектуального розвитку дітей на основі визначення особливостей їхньої навчуваності. Дослідження навчуваності, яка виявляється у процесі діагностичного навчального експерименту, є подальшою реалізацією концепції Л.С. Виготського про зону актуального і найближчого розвитку дитини та дозволяє прогнозувати подальший розвиток її інтелекту і методи його оптимізації. Доробком названої школи є відома в Україні експрес-методика діагностики відхилень в інтелектуальному розвитку молодших школярів, на яку отримано авторське свідоцтво. |
Участь у міжнародних проектах
Назва програми |
Номер проекту |
Організація грант-холдер |
Назва проекту |
Період реалізації |
Роль учасника |
---|---|---|---|---|---|
Участь у міжнародних програмах академічної мобільності
Назва організації |
Назва проекту |
Період реалізації |
Координатор проекту |
Роль учасника |
---|---|---|---|---|
Професійний розвиток. Підвищення кваліфікації
Назва модулю |
Тип модулю |
Документ, що засвідчує |
Дата видачі документа |
---|---|---|---|
Свідоцтво про реєстрацію авторського права
Найменування документу |
Дата |
Реєстраційний номер |
На що виданий |
---|---|---|---|
Свідоцтво про реєстрацію авторського права на твір учбового характеру «Методика діагностики відхилень в інтелектуальному розвитку молодших школярів» | 02.08.2007 | №21631 | Автори: Стадненко Надія Михайлівна, Ілляшенко Тамара Дмитрівна, Обухівська Антоніна Григорівна |
Державні премії; почесні звання; державні, академічні відзнаки, нагороди
Найменування |
Рік |
---|---|
Український науково-методичний центр практичної психології і соціальної роботи